2013-09-27
Industrins unika storsatsning på lättvikt visas på Elmia Subcontractor
35 underleverantörer, Volvo Car Group, FKG, Innovatum
och akademier har tillsammans utvecklat koncept och system som kan bygga en uppemot
40 procent lättare bil. På Elmia Subcontractor visas hela Sånätt-projektet för
första gången för en större publik.
– Projektet visar att svensk fordonsindustri står
stark och att det finns en oerhörd kompetens, säger Anders Holmkvist,
projektledare för Sånätt.
Syftet med Sånätt-projektet har varit att samla de starkaste
hjärnorna och hitta nya sätt att utveckla koncept och system, för att kunna
bygga en bil av Volvo V60-storlek med 20–40 procents lägre vikt. Man klarade
procentmålet och ser dessutom andra stora vinster.
– Vi ville utnyttja alla kunskaper som finns hos
leverantörer. Traditionellt kommer underleverantörerna in sent i arbetet, då
OEM-företaget och tier 1-leverantören redan har gjort det mesta. Nu har vi sett
hur bra det kan gå när man samverkar från scratch, säger Anders Holmkvist.
En av de involverade underleverantörerna, aluminiumföretaget
Sapa, ser stora egna vinster med projektet, men också vinster för svensk
industri i stort.
– Vi tror att projektet kan föra hela industrin framåt.
Leverantörer knyts ihop och vi lär oss att samarbeta bättre, säger Mats
Sixtensson konstruktör på Sapa.
Sånätt-projektet, som avslutades i somras, har genomförts
med en budget på 63 miljoner kronor, varav hälften har varit bidrag från
statens och fordonsindustrins gemensamma FFI-program. Anders Holmkvist menar
att resultatet är mycket lyckat och kan ha lagt grunden för fler
forskningsframgångar i framtiden.
– Det är hård kamp mellan våra
underleverantörer vilket ger hög kvalitet. Kan vi utnyttja det här, med extern
hjälp från till exempel regeringen, så kan man åstadkomma väldigt mycket. Det
visar också på hur mycket man kan göra inom lättviktsområdet, säger han.
Information om företaget: Elmia AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk