2013-06-27
Historisk order till Hammerglass AB
Historisk
order till Hammerglass AB
Hammerglass
AB i Förslöv har tagit hem vad som sannolikt är Nordens genom tidernas största bullerskyddsuppdrag inom sitt område. Bolaget skall leverera Hammerglass-rutor till den nya
E18-sträckan i Finland, som knyter
ihop Helsingfors med Ryssland. Ordern omfattar ca 11 000 kvm Hammerglass i 12
mm tjocklek som skall formatskäras och hålfräsas för infästning i bullerskärmar.
- För Hammerglass del innebär
projektet att vi verkligen brutit igenom på den finska marknaden, säger bolagets VD Bengt Nilsson.
-Vi har
sedan flera år levererat bullerskärmar till Norge och arbetar även
med den danska marknaden. Men nu har vi blivit en snackis i Finland och kommer
under augusti att få besök från finska Vägverket.
Bakgrund
Hammerglass
AB bildades 2006. Produkten med samma namn består
av en specialbelagd polykarbonatruta, 300 gånger
starkare än glas. Ytbeläggningen gör att Hammerglass - som enda företag i världen - kan producera
okrossbara isolerglas och lämna full garanti på produkterna. Förutom Fastighetsglas har företaget 7 andra affärsområden, däribland Fordonsglas, Väderskydd, Arenaglas och Bullerskydd.
Projektet
Det stora
vägbygget på E18 är ett Joint venture projekt
med namnet TYL Pulteri, mellan de stora finska företagen YIT och Destia. Projektet
garanteras av finska staten.
-
Leveranserna till Finland skall påbörjas i juli och kommer att avslutas i mitten på november, fortsätter Bengt Nilsson. Redan kommande vecka börjar de första lastbilarna rulla in på gårdsplanen för avlastning till vår produktion.
- Vi har
tagit projektet tillsammans med vår finska agent som helt och hållet arbetar med Hammerglass-produkter. Tidigare har
agenten fokuserat på Hammerglass-rutor till grävmaskiner och fastigheter, men har sedan ett par år tillbaka arbetat hårt för att få ut varumärket även i bullerskyddssammanhang.
- Under
2012-2013 monterade vi våra egna stolpar och
bullerskyddslösningar längs Nynäsvägen i Stockholm. Projektet var omfattande och gav oss många utmaningar, men vi lyckades till 100%.
Finlandsprojektet är fyra gånger större än Nynäsvägen, men nu skall vi endast leverera glasen. Intäkterna är på närmare 15 miljoner kronor och
vi hoppas genom detta att runda 50 miljoner i omsättning
i år.
-Totalt
skall vi skeppa ut 11 fulla långtradare, så vi har fått nyanställa i produktionen, säger Bengt Nilsson. Bullerskärmar har blivit en allt viktigare del av vår verksamhet och vi har gjort stora investeringar i vår produktionsapparat för att klara denna typ av jobb.
För att inte annan verksamhet
skall påverkas av Finlandsprojektet
kommer vi dock att köra det mesta i 2-skift.
Framgångarna
- En förklaring till det ökade intresset för våra produkter är nog att skärmarna inte tar bort utsikt,
som bullerskydd i trä, jord eller betong gör, säger Åke Franzén på Hammerglass Bullerskydd.
-
Tidigare har man tvingats kompromissa mellan ljudreduktion och brist på vyer, och då blir skärmarna för låga. En 2,5 meter hög skärm hjälper inte mycket mot lastbilar
som har avgasröret på taket, fortsätter Åke Franzén. Och ändå finns det mil på mil av denna typ av skärmar.
Nu kan vi bygga 4-6 meter högt utan att man känner sig inspärrad.
Hjälp från Chalmers Tekniska Högskola
För att illustrera den praktiska skillnaden mellan olika skärmhöjder har Hammerglass finansierat ett projekt som drivits av Chalmers Tekniska Högskola.
Genom omfattande beräkningar i avancerade modeller
har forskarna kunnat simulera skillnaden mellan ljudupplevelser utifrån bilarnas hastighet, avståndet
till vägen och höjden på skärmen. Simuleringen finns på
Hammerglass hemsida och används ofta av
landskapsarkitekter för att säkerställa rätt skärmhöjd utifrån aktuella förutsättningar.
Information om företaget: Hammerglass AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk