2013-08-08
Grillsäsongen på Dalsjöfors Kött har slagit alla rekord
Dalsjöfors Kött fortsätter att växa och vi har sålt närmare 1000 ton marinerade grillprodukter.
Försäljningen av grillprodukter i detaljhandeln visar en ökning på 30 % jämfört med föregående år. När säsongen summeras, innebär det en totalvolym på närmare 1000 ton.
- Vår ökning kan tillskrivas flera samverkande faktorer. Den svenska konsumenten är
matintresserad och det soliga vädret, intresset för att grilla i kombination med vår starka varuportfölj har bidragit till de fina siffrorna, säger Magnus Lagergren, VD på Dalsjöfors Kött.
Under de senaste åren har Dalsjöfors Kött ökat sin kapacitet för att möta marknadens önskemål om svenskproducerat kött. Investeringarna har bland annat inneburit en nybyggnation av hall för styckning och förädling till en sammanlagd kostnad av 150 MSEK.
Dalsjöfors Kött har lyssnat till konsumenternas önskemål om svenskt kött från svenska gårdar och har även arbetat med produktutveckling för att erbjuda ett bredare sortiment av grillprodukter. Efterfrågan har varit så hög att Dalsjöfors Kött i perioder har haft svårt att hinna med i produktionen. Förhoppningen är att med hjälp av fortsatt produktutveckling ytterligare stärka intresset inför kommande säsong. Redan nu sker en översyn av produktionskapaciteten och det kan innebära att Dalsjöfors Kött ytterligare behöver förstärka produktionsfaciliteterna.
Svenskarnas matintresse gör att efterfrågan på nya grillprodukter och nya kryddblandningar ökar. Det ökade grillintresset medför också att grillsäsongen är längre än tidigare. Den efterfrågan kommer Dalsjöfors Kött att möta genom att även erbjuda grillsortiment under hela året och inte bara under sommarperioden.
För ytterligare information kontakta
Magnus Lagergren
VD
Tel: +46702555235
Karolina Humleving
Informationsansvarig
Tel: + 46702768180
Information om företaget: Dalsjöfors Kött AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk