2013-11-18
Fortfarande strömlösa två dygn efter stormen Hilde
I lördags kväll nådde stormen Hilde norra Sverige och i kväll, nästan 48 timmar efter stormen, är fortfarande ett stort antal av E.ONs kunder strömlösa. Tyvärr kommer upp emot 1 000 kunder att drabbas av ytterligare en strömlös natt och morgon.
Sedan i morse har omkring 170 personer arbetat ute i fält med felavhjälpningen. Utöver detta har bland annat fyra helikoptrar varit i luften med uppdrag att besiktiga ledningar och skador för att kunna ge tillförlitliga prognoser, men även ta bort träd. Allt med målet att så fort som möjligt ge samtliga kunder strömmen åter.
Det går inte just nu att säga när samtliga kunder kan ha strömmen tillbaka. Vi har att göra med ett stort antal fel, utspridda över ett stort område, där långa transportsträckor gör att reperationstiden drar ut på tiden.
Vi kan dock konstatera att omkring tusen kunder tyvärr kommer vara utan el även i natt och i morgon bitti. Vi ber om förståelse och uppmanar alla att titta på vår avbrottskarta för prognos. De som inte har tillgång till dator ber vi ta höjd och förbereda sig för ännu en strömlös natt och morgon.
Berörda områden just nu är främst Dorotea och Strömsund med omnejd.
För att inte riskera liv och hälsa för personal som jobbar i fält pausas arbetet under natten.
För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök http://www.eon.se/ och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.
Du kan även följa vårt arbete på E.ONs webb-radiostation. Sändningstider hittar du på http://www.eon.se/
Information om företaget: E.ON Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk