2013-12-03
En av fyra svenskar hinner inte hämta julklapparna
– Om svensken själv får välja ser de helst att Lasse Berghagen levererar paketen
Stockholm 3 december 2013. Det lider mot jul och julklappsjakten är i full
gång. Som bekant ökar näthandeln och i år kommer 27,3 procent av svenskarna att handla
julklappar på internet. Men när paketen väl ska hämtas ut är det långt ifrån
alla som får tiden att räcka till. Enligt en färsk undersökning från MyWays svarar
nämligen en av fyra att de har svårt att hinna med vardagsärenden som att gå
till frisören, till apoteket eller att hämta ut paket.
Bråda tider råder inför jul och det blir allt vanligare att beställa
julklapparna från hemmets lugna vrå. I år svarar 27,3 procent av svenskarna att de kommer att handla klappar på nätet – och vanligast
är det i åldrarna mellan 30 till 44 år. Av dem kommer 43,7 procent att julshoppa
online. Detta visar en undersökning
om julklappar och paket som
leveranstjänsten MyWays låtit utföra.
Även om nätshopping har många fördelar kan det bli stressigt när leveransen
har kommit fram och paketet ska hämtas ut. Enligt undersökningen har nämligen en av fyra svenskar (27,5 procent) svårt
att hinna med vardagsärenden – som att hämta ut paket till exempel. Mest tidspressade är kvinnor och män mellan 30 till 44
år, och av dem
svarar drygt hälften (48,7
procent) att de har svårt att få tiden att räcka till. Resultatet varierar även runt om i landet och den hektiska livsstilen är som
mest påtaglig i Småland. Där svarar totalt 33,7 procent att de har svårt att hinna
med sina vardagsärenden. Tätt därefter kommer stockholmarna (30,4 procent) och
minst stressade är skåningarna – i den regionen svarar endast 21,6 procent samma
sak.
– Jag är inte förvånad
över att det är så många som vill undvika julruschen och köper sina julklappar
på nätet istället, säger Emmelie Johansson, marknadschef på DHL. Undersökningen
visar att det är extra tufft att hinna med vardagens bestyr i åldrarna mellan
30 till 44, och många av dem kommer att julhandla online. Resultatet är inte så
konstigt med tanke på att det ofta kretsar kring både småbarn och arbete i den
åldern. Med leveranstjänsten MyWays kan de få hjälp att hämta ut paketen och få
dem levererade vart de vill – och på så sätt få ännu mer tid över till annat.
Men om svenska folket
inte behöver välja någon de känner, vem skulle de då önska som kändisleverantör
av deras paket? MyWays har ställt frågan inför julen 2013 – och högst upp på
listan kommer allsångsledaren Lasse Berghagen.
– Att det skulle vara
Lasse Berghagen som levererade paketen till jul är kanske inte så troligt. Men
om vi ska göra en försiktig tolkning är Lasse Berghagen förmodligen lite av en
symbol för det som svenskarna vill se hos en paketleverantör. Han är trevlig,
trygg och pålitlig, avslutar Emmelie Johansson.
– Slut–
Undersökningen
är utförd av Infact och bygger på 1.068 telefonintervjuer under november
2013.
Presskontakt:
Stina
Petrini, informationschef
DHL Freight (Sweden) AB
Tel: 08 – 54 345 669
E-post: stina.petrini@dhl.com
MyWays
MyWays är en helt ny
leveranstjänst som bygger på att privatpersoner sköter leveransen av paket
direkt till slutkund. Logistikbolaget DHL står bakom tjänsten och med hjälp av
en mobilapp registreras paketet som finns hos något av DHL:s utlämningsställen.
Beställningen blir därmed synligt för alla MyWays-användare – som har tid och
möjlighet att hämta och leverera paketet till önskad adress mot en ersättning.
Information om företaget: DHL Supply Chain (Sweden) AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk