2013-08-27
EET Academy startar ny omgång av försäljningstraineeprogrammet 2013
EET
Europarts är ett dynamiskt och snabbt växande företag, med fokus på att utbilda
sina anställda i organisationen för att befästa företagets värderingar,
kunskaper och färdigheter.
."Vi är ett
expansivt företag och vi har ökat vår verksamhet under de senaste 10 till 12
åren. För oss är det viktigt att våra medarbetare har erforderlig kunskap och
"up-to-date"-kompetens plus en förståelse om våra värderingar, så att
de kan vara bärare av vår företagskultur. Samtidigt måste vi se till att vi
förser organisationen med nya - och även unga - medarbetare som kan tillföra ny
kunskap och nya befogenheter till organisationen för att vi ska hålla koll på
utvecklingen och omvärlden ", säger Stefan Nilsson VD för EET´s svenska
verksamhet.
"Under 2011
introducerade vi EET Academy som en intern utbildningsdivision. EET Academy har
två syften. Det ena är att se till att våra medarbetare alltid har en uppdaterad
kunskap om vår organisation, vår verksamhet - det vill säga om försäljning och
produkter - och om våra system samt företagets rutiner. Det andra syftet är att
delvis göra oss "självförsörjande" med nya säljanställda,
entusiastiska om försäljning, som vill vara utbildade inom branschen -. och som
också kan medverka i förankringen av våra värderingar hela vägen till de mer
avlägsna hörnen i organisationen - som idag omfattar 30 försäljningskontor i 25
länder över hela Europa och Afrika ".
Varje år i
september så startar EET Academy ett omfattande försäljningstraineeprogram för
unga människor från hela Europa, som ansökt om anställning och antagning till
programmet. Traineeprogrammet sträcker sig över 1-2 år (kan variera från land
till land), och sker delvis på EET Group huvudkontoret och logistikcentret i
Danmark, och dels på de lokala EET Europarts försäljningskontoren, där de
respektive försäljningspraktikanterna är baserade. Genomgången av de unga
kandidaterna är baserad på färdigheter som, ambition, hängivenhet, engagemang
och kunskapsvilja.
I år har hittills
12 st försäljningspraktikanter godkänts som kandidater för det pedagogiska
traineeprogrammet. Här kommer de att undervisas av EET-koncernens interna
medarbetare samt av externa konsulter. De kommer att utbildas i företagets
vision, strategi och organisation - och i försäljning, produkter och interna
system (ERP, CRM etc.). Den pedagogiska kursen är intensiv, detaljerad och
bygger på praktiska övningsmoment, så kandidaterna utbildas i bla. bolagens
IT-system, produkter, logistik, beräkning, identifiera kundbehov och optimering
av service, kundanalys och kundnöjdhet, säljargument och säljverktyg.
I slutet av
traineeprogrammet så får kandidaterna genomgå ett prov och får då ett diplom
och ett officiellt EET Sales Academy Trainee Certifikat.
"I år är det tredje året som vi tar in en grupp
av traineepraktikanter på EET Academy. När traineeprogrammet slutar, strävar vi
efter att hålla fast vid kandidaterna och erbjuda dem fast anställning i
bolaget. Vi har flera kandidater som redan har befordrats inom organisationen.
Storleken och den geografiska utsträckningen av detta företag ger oss möjlighet
att erbjuda goda karriärmöjligheter - även internationellt ", säger Stefan
Nilsson.
Information om företaget: EET Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk