2013-11-15
DHL:s kristeam på plats i krisdrabbade Filippinerna
Stockholm, 15 november: Deutsche Post DHL, världens ledande
post- och logistikföretag, har nu skickat sitt kristeam, ”Disaster Response Team”
till krisdrabbade Filippinerna efter förödelse som tyfonen "Haiyan" orsakat.
Kristeamet kommer att hjälpa till med logistikstöd genom att hantera
hjälpsändningar och inkommande förnödenheter. En mobil lagerlokal har uppförts
på flygplatsen i Cebu för att underlätta sorteringen av hjälpsändningar som
sedan kommer att transporteras ut till de krisdrabbade människorna. Medlemmarna
i kristeamet verkar på flygplatsen i Cebu som är intill landets mest drabbade ö
Leyte med staden Tacloban. Enligt FN har tyfonen påverkat omkring 9,5 miljoner
människor och gjort 650 000 hemlösa. Tjänstemän från DHL på ön Leyte
rapporterar att hundratals har dött i staden Tacloban, den stad som drabbats
hårdast av tyfonen. Människor är i desperat behov av vatten, mat, medicin,
hushållsartiklar, hygienprodukter och tak över huvudet.
– Situationen i Filippinerna, särskilt på ön Leyte, är förödande. Det
är därför viktigt att mat och vatten så snabbt som möjligt når drabbade. Vårt
kristeam kan ge logistikstöd till hjälparbetet på lokala flygplatser efter en
katastrof och vi är glada att vi kan bidra med vår kunskap i det nu svårt
drabbade Filippinerna. Vi vet att det ofta efter en katastrof uppstår
flaskhalsar vid framför allt flygplatser som försvårar distributionen av
förnödenheter. Här kan vi bidra som en central knutpunkt och snabbt utföra och
organisera transporter av varor, säger Frank Appel, CEO Deutsche Post DHL.
DHL:s kristeam har tillsammans med andra organisationer byggt ett
provisoriskt lager på flygplatsen i Cebu för den ökande tillströmningen av
förnödenheter och mediciner. Kristeamet kommer att hantera inkommande gods,
göra en fullständig inventering av varor samt säkerställa att nödvändiga varor
snabbt lastas på lastbilar eller i helikoptrar. Eftersom vägarna är blockerade
eller helt förstörda och det är svårt att ta sig vidare till drabbade närliggande
öar används så kallade DHL Speedballs, specialgjorda säckar med förnödenheter
som tappas från helikoptrar. Just nu packar personal på flygplatsen 300 säckar
per dag som delas ut till i den drabbade regionen.
– Våra medarbetare i kristeamet är specialutbildade med hög logistik
expertis. Den stora utmaningen i Filippinerna nu är att distribuera hjälpen då
vägar och broar är förstörda och det är svårt att komma ut på många öar, säger
Chris Weeks, chef för DHL:s kristeam.
Om DHL:s Disaster
Response Team (DRT)
DHL:s
globala kristeam omfattar tre arbetslag som företräder regionerna Asien,
Latinamerika respektive Mellanöstern tillsammans med Afrika. Kristeamet består
av över 400 specialutbildade medarbetare inom Deutsche Post DHL, som– utöver
deras vanliga yrke – har erbjudit sig att stå till förfogande vid humanitära
krissituationer runt om i världen.
Kristeamet
kan infinna sig i ett krisområde inom 72 timmar, och kan bistå med
hjälpinsatser i upp till tre veckor. Efter denna period beräknas
internationella hjälpsändningar kunna hanteras av landets lokala myndigheter.
Information om företaget: DHL Supply Chain (Sweden) AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk