2013-10-21
Balfour Beatty Rail ska bygga järnväg i Kirunagruvan
Västerås 2013-10-21. Balfour Beatty Rail AB, järnvägsentreprenören som bygger, förbättrar och underhåller nordisk järnväg, meddelar idag att företaget har fått en beställning av byggkoncernen Veidekke Entreprenad avseende spårbyggnation för tre tappgrupper i gruvan i Kiruna. Slutkund är LKAB.
Veidekke Entreprenad har fått ett större uppdrag att utföra mark- och betongarbeten för tappgrupperna. Balfour Beatty Rails beställningen omfattar totalt 1000 meter spår vilket avser en spårbyggnation om ca 2000 meter räls. Det är tre tappgrupper som ska få en spåranläggning i den nya Kirunagruvan, 1365 meter under jord. Spårarbetena kommer att utföras med kort räl, de mäter 20 meter och det beror på att materialet behöver fraktas ned i gruvan på ett optimalt sätt.
Arbetena kommer att utföras mellan november 2013 och november 2014 för att helt stå färdiga vid årsskiftet 2014/2015. Kontraktet omfattar även en option för spårarbeten för en fjärde tappgrupp, detta arbete om optionen löses ut kommer att utföras under 2015 eller senare.
Byggnationen av den nya järnvägsanläggningen på transportnivå 1365 meter under jord ingår i LKABs investering ”KUJ 1365” som är beräknad till en totalkostnad på 12,5 miljarder kronor och som togs i bruk under 2013. När anläggningen står helt färdig kommer fjärrstyrda malmtåg transportera malmen från störtschakt till krossning, varefter den uppfodrad med stora malmhissar ca 1,4 km vertikalt upp till förädlingsverket ovan jord.
Balfour Beatty Rail ABs Direktör, Försäljning och Projekt, Mikael Thorslund kommenterar tilldelningen: ”Det är glädjande att vi fått förtroendet att få vara med i ett av Sveriges största industriprojekt på
uppdrag av Veidekke Entreprenad. Det blir vårt andra uppdrag för slutkund LKAB. Att bygga spåranläggning i en unik miljö som en gruva kommer att kräva ett arbetssätt som både uppfyller kundens och våra egna höga säkerhetskrav” avslutar Mikael Thorslund.
Balfour Beatty Rails tidigare arbeten för slutkunden LKAB: Balfour Beatty Rail, har tidigare fått beställning av kunden LKAB. Balfour Beatty Rails åtagande då omfattade byggnation av ca 10 km kontaktledningsanläggning samt leverans av transformatorer och likströmsutrustning till de tre likriktarstationerna som skall mata kontaktledningen med ström (750 V DC). Ca 2 km av kontaktledningen utgörs av en sidomonterad kontaktskena som är Balfour Beattys egen produkt. Den har monterats i de så kallade tappgrupperna där malmen tippas ned i malmvagnarna för att därefter transporteras vidare till krossning. Även 750 V DC traktionslikriktare och likströmsställverk kommer att utgöras av Balfour Beattys egna produkter. Arbetena startade under 2011 med projektering och materialbeställningar och montaget och förväntas pågå fram till 2015.
Information om företaget: Strukton Rail Västerås AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk