2013-11-18

Återställningsarbetet efter stormen Hilde fortsätter


I går kväll nådde stormen Hilde norra Sverige och i kväll, 24 timmar efter stormen, är fortfarande cirka 8 000 av E.ONs kunder strömlösa. Tyvärr kommer ett antal tusen av dessa inte få strömmen åter i kväll. Därför uppmanar E.ON sina kunder att förbereda sig på en strömlös natt och morgon.

I går vid 19 tiden nådde stormen Hilde norra Sverige och just nu saknar fortfarande omkring 8 000 av E.ONs kunder el.

Sedan tidig morgon har över 100 personer arbetat ute i fält med felavhjälpningen. Ytterligare drygt 50 montörer har under dagen åkt till de drabbade områdena i Norrland för att stärka upp i morgon måndag.

Tre helikoptrar har under söndagen varit i luften med uppdrag att besiktiga ledningar och skador för att kunna ge tillförlitliga prognoser. Ytterligare en helikopter med möjlighet att ta bort träd förstärker under måndagen. Allt med målet att så fort som möjligt ge samtliga kunder strömmen åter. För att inte riskera liv och hälsa för personal som jobbar i fält pausas arbetet under natten.

Det går inte just nu att säga när samtliga kunder kan ha strömmen tillbaka. Vi har att göra med ett stort antal fel, utspridda över ett stort område, där långa transportsträckor gör att reperationstiden drar ut på tiden.

Vi kan dock konstarera att ett antal tusen kunder tyvärr kommer vara utan el även i natt. Vi ber om förståelse och uppmanar alla att förbereda sig för en strömlös natt. Även under natten mot tisdagen kan det finnas kunder utan el.  

Berörda områden just nu är främst Dorotea, Strömsund, Sollefteå och Kramfors med omnejd.

För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök http://www.eon.se/ och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.

Du kan även följa vårt arbete på E.ONs webb-radiostation. Sändningstider hittar du på http://www.eon.se/

Information om företaget: E.ON Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk