2013-11-04

Akustisk ”makeover” skapade arbetsro i klassrummet

Västervångskolan lät Ecophon inreda tre klassrum med akustiktak och väggabsorbenter specialframtagna för undervisningsmiljöer. Resultatet har överraskat både elever, lärare och skolpolitiker: – Det känns som att vara i en skön bubbla. Vi behöver inte höja rösterna för att höras, säger läraren Sabine Boije. – Detta har fått oss att tänka till kring vad vi ska prioritera i skolan, säger Lisa Flinth (FP), ordförande i utbildningsnämnden i Landskrona.

– Vi sade wow, vilken förändring när vi gick in i ett av de omgjorda klassrummen för första gången efter sommarlovet. Jag brukar ofta tala med en hög röst för att alla ska höra mig i klassen. Det kändes helt plötsligt onaturligt, jag hörde ju mig själv extremt väl, berättar Sabine Boije, som undervisar i tyska, svenska och engelska. Hennes kollega Sabina Nuhanovic, som är lärare i matte och idrott, håller med:

– När vi vistas i klassrummet höjer inte eleverna rösten längre, och då behöver jag inte göra det heller.

Läraren hörs bättre
Det akustiska undertaket och väggabsorbenterna med en kärna av glasull, ser ut som vilken normal inredning som helst. Men de är specialframtagna för att ge optimal ljudabsorption och effektivt hindra att störande ljudvågor studsar runt i klassrummet. En särskild så kallad konsonantreflektor, installerad ovanför där läraren brukar stå, gör att lärarna hör sitt eget tal bättre, vilket i sin tur gör att de inte behöver höja rösten.
– Konsonanterna bär informationen i vårt tal. Därför är det viktigt att rumsakustiken stödjer konsonanterna, så att de kan höras i hela klassrummet. Hör eleverna och läraren konsonanterna väl, så slipper läraren höja sin röst för att nå ut till dem som sitter längst bak i rummet. Effekten blir bra taluppfattbarhet för eleverna och läraren sparar sin röst, som annars riskerar att slitas ut med tiden, säger Jonas Christensson, konceptutvecklare på Ecophon som format akustikmiljön i klassrummen. Jonas Christenssons akustikmätningar i klassrummen efter åtgärderna visar att rummen gått från att vara icke-godkända till att uppfylla högsta svenska ljudstandard - ljudklass A (se faktabilaga).

Piggare och gladare
– Omgörningen är ett test för att se hur en förändring i den fysiska miljön kan påverka arbetsron och i slutänden skolresultatet, säger Mattias Adolfsson, rektor för årskurs 7-9 på Västervångskolan. Sammanlagt har tre klassrum i en av skolans flyglar gjorts om akustiskt. Ett klassrum har lämnats orört som referensrum.
Thorn Lighting i Landskrona har installerat LED-ljus och dimmers i klassrummen som ger en behagligare ljusmiljö.
– Många elever som lätt får huvudvärk uppskattar att det går att tona ned det skarpa ljuset i klassrummet, säger Sabine Boije. Längs ena väggen finns plattor med glada färger som är belysta med spotlights.
– Det lugna ljudet och de ljusa färgerna ger oss energi. Man piggnar till, säger Sabina. Både Sabine och Sabina hoppas att studieresultaten ska förbättras.
– Det är för tidigt än att säga något om betygen, men det ser väldigt bra ut, säger Sabine.

Utbildningsnämndens ordförande Lisa Flinth är glad för effekten på Västervångskolan:
- Det här har öppnat ögonen på oss för vadden fysiska miljön i klassrummet kan betyda för att få arbetsro. Lugn och ro i klassrummen är viktigt för att vi ska kunna förbättra studieresultaten i Landskrona ännu mer, säger Lisa Flinth.

För mer information:
Jonas Christensson, konceptutvecklare Ecophon: jonas.christensson@ecophon.se, 076-536 63 48,
Mattias Adolfsson, rektor för Åk 7-9, Västervångskolan: 0418-47 41 51, mattias.adolfsson2@landskrona.se
Sabine Boije, högstadielärare, Västervångskolan: 0418-47 41 62.

Extern länkInformation om företaget: Saint-Gobain Ecophon AB