2013-10-29
7 av 10 bilister efterfrågar kunnig verkstadspersonal visar ny undersökning
Majoriteten av Sveriges bilister har någon gång lämnat en
bilverkstad irriterad på grund av dåligt utfört arbete. Det är ett av
resultaten i en ny undersökning som OKQ8 genomfört. Mest av allt värdesätter man
kunnig personal som reparerar bilen med hög kvalitet. Som en lösning på problemet erbjuder OKQ8 ett nytt
verkstadskoncept med en högre kvalitets- och serviceupplevelse på över 70 av
OKQ8:s verkstäder runt om i landet.
När OKQ8 ställde frågor till 1119
representativt utvalda bilister om deras syn på verkstadsbesök, så framkom det
att kunnig och utbildad personal är viktigast (71 procent) när de ska lämna in
bilen för reparation. Att verkstaden utför reparationen med god kvalitet (57
procent) anses viktigare än ett lågt pris på utförd reparation.
Mest irriterade bilister i Stockholm
Majoriteten av bilisterna (51 procent) har
någon gång varit irriterad efter ett besök hos verkstaden och mest irriterad är
bilisterna i Stockholm. 63 procent av de svenska bilisterna upplever att det är
stor prisvariation bland verkstäder för utfört arbete och att kvalitets- och
servicenivån också skiljer sig åt markant. För yngre bilister mellan 18 och 30
år så väger rekommendationer från bekanta tungt när det är dags att välja
verkstad, (46 procent angav detta).
OKQ8:s nya verkstadskoncept höjer kvaliteten på verkstäderna
I syfte att erbjuda lösningar för hela livet
med bilen har OKQ8 tillsammans med MECA utvecklat ett nytt verkstadskoncept i
anslutning till OKQ8:s stationer. Idag är över 70 stycken verkstäder anslutna
till det nya konceptet runt om i landet.
- Vårt verkstadskoncept innefattar en teknisk telefonsupport som
bistår assistans om en mekaniker ställs inför ett svårlösligt problem. En annan
fördel är att väntetiden för reservdelar har kortats ner för våra kunder.
Beställningar som görs före klockan 16 finns på verkstaden morgonen därpå,
säger Linus Ekström, chef för verkstadskonceptet på OKQ8.
Kortare
väntetider, högre kvalitetskrav och kunnig personal
Det nya konceptet innebär att anslutna
verkstäder kvalitetssäkras kontinuerligt och att personalen erbjuds regelbundna
utbildningar för en jämn kvalitetsnivå med kunnig personal. Ett gemensamt
verkstadskoncept innebär förutom att väntetiderna förkortas, även att
servicenivån höjs.
Om undersökningen
Den kvantitativa
onlineundersökningen genomfördes med 1119 respondenter i åldern 20 till 65 år
med körkort och tillgång till bil, av undersökningsföretaget Nepa på uppdrag av
OKQ8.
För mer information vänligen kontakta:
Linus Ekström, Kategorichef
däck och verkstad på OKQ8
Mobil: 070- 268 02 70 E-post: linus.ekstrom@okq8.se
Information om företaget: OK-Q8 AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk