2012-12-06

Scandic storsatsar på morgondagens väghotell – 21 hotell på 21 orter moderniseras

Produktbild från företaget Scandic Hotels AB - Scandic storsatsar på morgondagens väghotell – 21 hotell på 21 orter moderniseras

Först ut är Scandic i Upplands Väsby där allt från hotellrum till konferens, lobby- och restaurang har renoverats för att utveckla hotellupplevelsen och möta framtida gästers behov. Renoveringen av Scandic Upplands Väsby är en del av det omfattande projekt som hotellkedjan driver i samarbete med fastighetsägaren Pandox. Projektet innebär renovering av 21 väghotell på 21 orter i Sverige och är en av Nordens största hotellsatsningar genom tiderna.

Det ligger mycket tanke och planering bakom utvecklingen av väghotellen för att anpassa både rum, lokaler samt mat och dryck för framtidens hotellgäster. Det nya hotellkonceptet har utvecklats med hänsyn till förändrade familjekonstellationer, nya resemönster och omvärldstrender. Renoveringarna omfattar allt från reception och lobby till restaurang och hotellrum.

- Under de femtio år som gått sedan vi öppnade det första väghotellet har vi lett utvecklingen av hotellbranschen i Norden. Idag förväntar sig hotellgästen en upplevelse, inte bara en sängplats. Genom att utveckla vår service, mat och design vill vi överträffa gästernas förväntningar på morgondagens väghotell, säger Joakim Nilsson, Sverigechef på Scandic.

Renoveringen på Upplands Väsby startade redan i början av 2012 och har genomförts med lokala entreprenörer där så var möjligt.

Ginger Wibert, hotelldirektör på Scandic Upplands Väsby är glad över att vara pilothotellet där allting testades från början och det första hotellet i Sverige där det nya konceptet implementeras.

- Vi har fått en helt ny lobby- och restaurangdel, upprustade hotellrum och ett alldeles nytt matkoncept för att säkerställa att våra gäster trivs och kan äta riktigt gott. Med allt detta hoppas vi kunna attrahera nya och gamla gäster, samt framför allt Upplands Väsbyborna – för såväl arbete som fritid, säger Ginger Wibert.

Design- och arkitektbyrån Koncept valdes ut för att ta fram en väl anpassad inredning. Resultatet är en enhetlig inredningsarkitektur som appliceras på alla ombyggda hotell för att skapa en igenkänning och stärka varumärket Scandic ytterligare. För att ändå ge de olika hotellen sin unika särprägling har lokala element, som präglar orten hotellet ligger på, lyfts fram. Som exempel finns en specialdesignad tapet med lokala kändisar, företeelser eller symboler. Här är det världskändisarna från orten popgruppen Europes rötter i staden man valt att lyfta fram och tapeten på hotellrumsväggarna är dekorerade med textstrofer ur gruppens låt Carrie.

Scandic har under de senaste åren satsat mycket resurser på att lyfta fram mat och dryck som en viktig del i hotellvistelsen. Köksbaren är Scandics helt nya koncept inom mat och dryck som erbjuder svenska och internationella maträtter av hög kvalitet. Ambitionen är att servera god och näringsriktig mat och ta fighten med den annars så tråkiga maten längs vägarna. Köksbaren är anpassad för att gästerna ska kunna växla mellan arbete och fritid, vara sociala eller sitta ifred och se på tv samtidigt som de äter en bit mat.

- Jag ser fram emot att välkomna de som bor och arbetar i närområdet att njuta av vår fantastiska mat i den nyrenoverade restaurangen. Jag hoppas locka fler att umgås med sina grannar, klasskompisar och kollegor hos oss, fortsätter Ginger Wibert.

Scandic vill vara barnens hotell och i renoveringsarbetet har stor hänsyn tagits till hur barnen upplever och utnyttjar ett hotell. I hotellkorridorerna finns en matta med vägmönster som beskriver Sveriges orter och besöksmål – från Malmö i söder till Kiruna i norr – där barnen kan springa och tävla om vem som först hittar t.ex. Pippi Långstrump eller en dalahäst. Alla receptionsdiskar sänks så att även de som inte är så långa kan komma upp och titta. Förutom anpassade rätter i restaurangen finns såklart Sigges lekhörna och erbjudandet att alla barn sover utan extra kostnad i föräldrarnas rum.

Miljöhänsyn, socialt ansvarstagande och tillgänglighet är centrala delar för Scandic, och har självklart vägt tungt även i renoveringsarbetet. Detta innefattar allt ifrån val av underleverantörer, till hur uttjänta möbler tas tillvara och miljöaspekter på de produkter som ska finnas på de ombyggda hotellen. Scandic har sedan över tio år en egen handikappambassadör i Magnus Berglund, som självklart är med vid utformningen av renoveringarna, så att de ombyggda väghotellen håller samma höga standard på tillgänglighet som övriga Scandichotell.

För mer information, kontakta gärna:

Ginger Wibert, hotelldirektör Scandic Upplands Väsby, tel: 0709-73 5975

e-post: ginger.wibert@scandichotels.com

Karin Hellgren, PR-manager Scandic, tel: 0721-709 259

e-post: karin.hellgren@scandichotels.com

Bilder: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/scandic_hotels

Information om företaget: Scandic Hotels AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk