2012-12-10
Olika betyg för SJ
Två undersökningar - med delvis olika resultat.
Lågt betyg för punktlighet och prisvärdhet i den ena, men bra betyg för service, komfort och information i den andra.
SJ får sämst betyg av trafikbolagen i Svensk Kvalitetsindex (SKI) undersökning som presenteras i Svenska Dagbladet i dag.
Punktlighet och prisvärdhet får låga betyg.
60 procent av de som svarat är direkt missnöjda och SJ får ett index på 52,1 på en skala från 0 till 100 där 60 krävs för nöjda kunder.
SJs låga index är ändå bättre än fjolårets siffra.
- Det är alltid tråkigt med låga betyg i undersökningar. Vi tar det här på största allvar och kommer att analysera resultatet för att gå igenom vad vi kan göra för att förbättra oss, säger Elisabeth Lindgren, ansvarig för marknad, kommunikation och försäljning på SJ.
- Punktlighet är vår viktigaste fråga. Visserligen har den blivit bättre månad för månad i år jämfört med i fjol, men vi arbetar kontinuerligt vidare med aktiviteter som syftar till att förbättra punktligheten. Och det tillsammans med Trafikverket och övriga aktörer inom branschen.
Samtidig visar SJs senaste Ombordundersökning på ett bättre resultat.
Där hamnar index istället på 67 (68 för 2011).
I den undersökningen intervjuas SJ- resenärer varje månad. Totalt 30 000 under ett helt år, jämfört med SKI som är en generell undersökning till allmänheten och som bygger på telefonintervjuer med 2 415 svenskar under perioden 27 september till 13 november.
- När det gäller service, komfort och information ger våra egna resenärer oss bra betyg i Ombordsundersökningen. Över 70, vilket är bra, säger Elisabeth Lindgren.
För mer information, kontakta SJ Pressavdelning: 010-751 5184
Information om företaget: SJ AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk