2012-11-27

Nytt rekord för Bruno Liljefors?

Produktbild från företaget Stockholms Auktionsverk, AB - Nytt rekord för Bruno Liljefors?

Gustav III:s ornamentbildhuggare Pehr Ljung inleder avdelningen Antika möbler och konsthantverk, med en utsökt spegellampett av slottskvalitet (nr 1501, 30-40.000 kr), det högklassiga bildhuggeriet är ett signum för mästaren. Utöver lampetten återfinns ytterligare tre vackra föremål av samme mästare, däribland ett konsolbord (nr 1563, 50-60.000 kr), med proveniens från Gustav III:s generaladjutant Wilhelm Pauli.


Den Gudomliga, Greta Garbo, levde efter sin korta men framgångsrika skådespelarkarriär ett tillbakadraget liv i sin våning på Manhattan i New York. Här finns nu möjligheten att förvärva en Fauteuil à la Reine ur The Greta Garbo Collection (nr 1513, 60 -80.000 kr). Fåtöljen är ett parisarbete i Louis XV och stod placerad i Garbos skrivrum, i våningen på 450 East 52nd Street, fram till hennes död i april 1990.

Prinsessan Sophia Albertina var yngst i en syskonskara om fyra, där hennes bröder Gustav (III) och Karl (XIII) kom att regera Sverige. Hennes tredje bror Fredrik Adolf tilldelades slottet Tullgarn och Sophia Albertina byggde sitt palats mittemot Kungl. Operan vid Gustav Adolfs torg. Då prinsessan inte hade några bröstarvingar ärvdes större delen av hennes kvarlåtenskap av Lolotte Stenbock och hennes son Magnus, dock delades vissa inventarier ut till de trotjänare som varit i Sophia Albertinas tjänst. Silvertvätterskan Christina Kinnman, född Moselius och bördig från Östergötland, tilldelades den vackra vitrin (nr 1522, 40-50.000 kr) som sannolikt fungerade som förvaringsskåp för silver vid palatset. Vitrinen är ett stockholmsarbete i rokoko, med dubbla hallstämplar, vilket innebär att den är utförd av en ebenist vid ämbetet i Stockholm. Skåpet har gått i arv inom familjen fram till nuvarande ägare, vilket inte minst avspeglas i den goda konditionen.

Ett högklassigt stockholmsarbete i rokoko är den byrå signerad av Christian Linning, som har proveniens från Charles de Geer, Stora Wäsby (nr 1549, 200-250.000 kr). Möbeln är fanerad med amarant, plommon och valnöt, med en för rokokon typiskt bukig form med midja, parkettläggning med friser och rombmotiv, samt med en kraftfull skiva av kolmårdsmarmor. Den finns dokumenterad i litteraturen då den tidigare var placerad i hallen på Stora Wäsby.

Nr 1559 är en högklassig bordspendyl i empire, utförd i Paris, efter modell av Claude Galle och design av Louis Simon Boizot (150-175.000 kr). Den imposanta bordspendylen utgör ett fullödigt prov på den franska empirens förmåga att omsätta den grekiska och romerska mytologins gestalter i tredimensionell form. Motivet är inspirerat av den franske poeten vicomte Joseph-Alexandre de Sêgurs sångtext. Temat med den unge kärleksguden Amor och den åldrade personifieringen av tiden i form av Chronos eller Saturnus utgör ett återkommande motiv i den västerländska konsten, såsom en metafor för den unga passionerade kärleken och den av visdom triumferande tiden som till slut segrar över kärleken och livet. Livets resa i form av en båtfärd över havet är en klassisk källa för författare och konstnärer att hämta inspiration ifrån, inte minst under romantiken vid 1700-talets slut.

Den tyskfödde Johan Wilhelm Metzmacher är en relativt anonym mästare bland de svenska ebenisterna, men hans namn förekommer flitigt skrivet i rödkrita på stenskivor som tillhör möbler utförda av hans samtida kollegor. Auktionen innehåller två byråar av Metzmacher, där nr 1575 är en av de högklassiga möbler som tillverkades i hans verkstad (200-250.000 kr). Modellen är av den franska form som Haupt introducerade till Sverige på 1770-talet, den strama gustavianska formen kombinerades med rokokons eleganta drag i de svängda cabriolbenen. Metzmacher var en av de mästare som snabbt lyckades tillgodogöra sig och behärska den nya klassicerande stilens former och dekorflora.

Gustav III:s son Gustav IV Adolf fortsatte under sin regeringstid att bebygga Haga, då den befintliga paviljongen var alldeles för liten för kungafamiljen. 1797 hade Gustav IV Adolf gift sig med Fredrika av Baden och 1799 föddes en tronarvinge, kronprins Gustav av Wasa. 1802 engagerades arkitekten Carl Christoffer Gjörwell att rita det nya Haga slott, vilket stod klart för inflyttning tre år senare. Nr 1603 är ett par s.k. termer, utförda 1805 av slottssnickaren Michael Claeson och bildhuggaren Gustaf Adolf Klint, för kronprinsens sängkammare på Haga slott (80-100.000 kr). Pelarna, krönta av draperade karyatider, ingick fram till 1860-talet i slottets inredning.

Från tidig svensk empire härrör nr 1641, en högklassig ampel för sex ljus, tillverkad i Stockholm (75-100.000 kr). Formen är hämtad från de antika romerska oljelamporna, men med ljushållare av egyptiserande sfinxhuvuden, en snarlik ampel återfinns på Rosendals slott i Stockholm. I början på 1800-talet blev L''égyptomanie ett begrepp i Frankrike. Bland formgivare och i de parisiska bronsgjuterierna formgavs och tillverkades kandelabrar, ljusstakar, eldställ och amplar med starka influenser från den egyptiska kulturens formspråk. Anledningen till det stora intresset för Egypten var Napoleons beryktade fälttåg 1798. Fascinationen för Egypten gav på samma sätt som den romerska kulturen upphov till fantasifulla skapelser under den franska empiren och senare den svenska varianten, Karl Johan. Ampeln bär just vittnesmål om den vilja att identifiera sig med den franske kejsaren Napoleons storhet som fältherre och strateg.

Samma epok tillhör paret kandelabrar tillverkade i Paris (nr 1650, 150-175.000 kr), signerade Claude-François Rabiat, mästare i Paris 1778-1815. Samma modell, men drygt 10 cm lägre, levererades av Claude Galle till Versailles och Grand Trianon hösten 1809. Rabiats kandelabrar mäter 82 cm och har fem ljushållare vardera, modellen bygger på den romerska segergudinnan Viktoria Romanas gestalt, en skulptur från 2:a århundradet e.Kr., som hittades i den italienska staden Fossombrone. I Paris kom Viktoria Romana att bli en av de viktigaste förebilderna för formgivare under empiren.

Efter vårens framgångsrika försäljning av de Adelswärdska byråarna, utförda av N.P. Stenström, för strax över 900.000 kr, utgör återigen ett par byråar höjdpunkten på möbelsidan. Dessa är ett par höggustavianska stockholmsarbeten utförda av Gustaf Foltjern, mästare i Stockholm 1771-1804/32 (nr 1659, 400-500.000 kr). Det är relativt sällsynt med byråar i par i detta stora format. Utan tvekan har många av de intarsiamöbler som figurerar på marknaden idag som enstaka, skiljts från sin pendang genom arvsskiften och bodelningar. Byråarna har en ovanlig dekor på övre lådförstycket, där Foltjern lagt eleganta blomsterfestoner över beslagen, åtskilda av ljusa stjärnformade intarsiafleuroner. Byråarna är numrerade 1 respektive 2, samtidigt som en intressant teknisk och estetisk detalj är att Foltjern delvis skurit fanéren ur samma trästycke, vilket är ett omisskännligt tecken för möblernas släktskap.

Nytt för höstens Klassiska är att vävda tapeter ingår i avdelningen, vilket ger en mer fullkomlig bild av det möblerade hemmet i gångna tider. Nr 1672 är en ovanlig vävd tapet tillverkad i Burgund/Flandern, omkring sent 1400-tal/tidigt 1500-tal. Motivet är hämtat ur Bibeln eller den antika mytologin iscensatt i burgundisk hovmiljö (utrop 150-175.000 kr). 

Bland avdelningens många vackra sittmöbler tillhör fyra armlänsstolar en av höjdpunkterna (nr 1694, 150-175.000 kr). Stolarna är tillverkade i S:t Petersburg omkring 1805/10 och sannolikt formgivna av den ryske arkitekten Andrei Nikiforovich Voronikhin. I samband med tsar Alexander I:s regeringstid under 1800-talets första decennier skapades fantastiska inredningar till Eremitaget och det kejserliga residenset Pavlovsk palatset i S:t Petersburg. Heinrich Gambs och Karl Scheibes verkstäder levererade flertalet av de möbler som beställdes, flera av dessa ritades av just Andrei Nikiforovich Voronikhin. Med största sannolikhet utgör de fyra armlänsstolarna en del i en tidigare inredning för en högreståndsmiljö i S:t Petersburg.

Silver, smycken och klockor
Den som söker praktfullt silver till julens festbord finner här ett par praktfulla rokokoljusstakar tillverkade av Carl Fahlberg i Uppsala 1768 med utropspris 100-125.000 kr (nr 1814). Pehr Zethelius är upphovsman till den underbara karotten i en design som skulle kunna höra hemma på en Nutida auktion. Det plana locket med handtag i form av en till synes utslängd kvist med vinblad och druvklasar hör till det elegantaste man kan hitta (nr 1813, 60-70.000 kr). Även 1nr 1802 är en karott, dock med ett helt annat utseende och med engelsk upphovsman, en av Englands mest kända silversmeder Paul Storr 1793 (50-60.000 kr). En toiletteservis eller tvättservis har gått i arv i familjen Posse sedan den tillverkades 1785, man kan kalla stilen för transition alltså i grunden rokoko men med gustavianska influenser. Servisen finns avbildad i Svenskt Silversmide och ropas ut för 40-45.000 kr (nr 1795).

Bland alla diamanter, safirer, rubiner och smaragder på smyckeavdelningen är det roligt att också framhålla några enklare smycken. Mycket speciellt är ett smyckeset med armband, örhängen och brosch med sexsidiga plattor med skurna ansikten av romerska krigare och kvinnor i olika färger av lava. Smyckena är typiska för Italien vid slutet av 1800-talet (nr 1929, 12-15.000 kr). En oinfattad grönskimrande briljant på 3,69 ct har fått utropspriset 1.7-1.8 miljoner kr. Stenen hittades i Sierra Leone och vägde 13,70 ct som råsten, den slipades i London och till allas förvåning behöll stenen sin färg rakt igenom vilket inte är vanligt, färgen i en råsten sitter ofta i ytskiktet och försvinner vid slipning av stenen (nr 1903).
En av avdelningens gulddosor med emaljdekor är tillverkad i Paris 1775 och var en gåva från Gustav III till en hög militär efter sjöslaget i Svensksund 1790. Gulddosan har ingått i Falk Simons samlingar (nr 1941, 40-50.000 kr).

Europeisk keramik
Avdelningen europeisk keramik stoltserar med en terrassurna som sannolikt var beställt till Rosersbergs slott av greve Bengt Gabriel Oxenstierna på 1600-talets andra hälft. Totalt är sju urnor av samma typ kända och de tillverkades i Delft, Holland. Den praktfulla pjäsen i fajans pryds av ätten Oxenstiernas av Korsholm och Wasavapen tillsammans med kraftfull växtornamentik och lejonmaskaroner i blått. Terrassurnan har proveniens konsthandlare Gösta Stenman (nr 1978, 20-25.000 kr).

Kuriosakabinettet
Kuriosakabinettet innehåller denna höst en härlig salig blandning av föremål från olika epoker, geografiska områden och av olika material. Flera av föremålen har intressanta provenienser. Vad sägs om en syltkittel i koppar från Haga slott tillverkad år 1816 i kopparslagaren Lindskogs verkstad, Stockholm (nr 2008, 8-10.000 kr), eller åtta stycken servietter från Prinsessan Sofia Albertinas linneförråd (nr 2009, 5.-6.000 kr). Från greve Magnus Stenbocks Herrborum kommer en magnifik jordglob tillverkad i den svenska globografverkstaden 1790 under gravören Fredrik Akrels tid som ledare. 

Avdelningen avslutas med en unik samling ursprungligen tillhörig författaren, diplomaten och samlaren friherre Carl Gustaf von Brinkman. Han tillhörde den generation av bildade och utbildade herrar som fortsatte att samla rara och dyrbara ting i konstkabinett och konstskåp såsom män i det högre ståndet gjort sedan 1500-talet. I den brinkmanska samlingen ingår, som sig bör, daktyliotek (nr 2154, 6-8.000 kr, nr 2171, 10 -12.000 kr), porträttmedaljonger bland annat föreställande Napoleon I, Fredrik Wilhelm av Preussen och Elisabeth Ludovike av Bayern (nr 2170, 3-4.000 kr, nr 2152, 3-4.000 kr) och mycket annat spännande.

Bland det orientaliska materialet finns två skålfat i fajans tillverkade i Iznik (Niacea), Turkiet, med traditionell dekor av tulpaner och nejlikor mot vit botten (nr 2103, 2104, utrop 15-18.000 resp 12 -15.000 kr). Nämnas bör också ett par magnifika vaser i silver, delvis förgyllda, stämplade med sultan Abdulhamids tughra (nr 2098, 30-40.000 kr).

 Svenskt och utländskt måleri & skulptur
Höstens konstavdelning kröns av Bruno Liljefors mästerliga målning Katt på blomsteräng. Bruno Liljefors är vår främsta skildrare av det svenska djur- och naturlivet. Som ingen annan lyckas han genom sina nära observationer förmedla det intima samspelet mellan djuren och naturen. Auktionens målning, tillkommen under Liljefors måleriska höjdpunkt 1887, är ett ypperligt exempel på hur konstnären med sin tekniska suveränitet förmedlar sitt favoritmotiv på sommarens idylliskt grönskande äng. Nu finns möjligheten att förvärva en målning av Bruno Liljefors av högsta kvalitet (nr 2334, 4-6.000.000 kr)! Olof Sager-Nelsons produktion är synnerligen sparsmakad och hans målningar förekommer sällan på auktionsmarknaden. Den aktuella målningen Höst vid Vänern (Åmål), daterad 1891, är ett genombrottsverk i vår svenska konsthistoria, ett verk som banar väg för den stundande modernismen. Genom att förenkla och reducera sitt motiv låter Sager-Nelson här de koloristiska färgfälten ställas mot varandra och skapar en synbart spännande komposition (nr 2346, 1.2-1.500.000 kr). Den svenska akvarellkonstens mästare Anders Zorn var en hett eftertraktad porträttmålare. I Porträtt av dam med pälsbrämad cape, utförd i London hösten 1897, visar han oss sitt utsökta handlag och vi bjuds även en inblick i den samtida engelska salongen (nr 2326, 1.2-1.500.000 kr). Att skildra hembygdens miljöer och människor var någonting som låg Zorn varmt om hjärtat. I målningen Vid brasan är den unga kvinnans karaktär skickligt återgiven med Zorns hastiga och säkra penseldrag (nr 2360, 1-1.200.000 kr). Eugène Jansson har med utgångspunkt i den blåa färgen skapat målningar med en omisskännlig sinnesstämning som gett honom epitetet blåmålaren. Många är hans skildringar av huvudstaden där han ofta målar över Söders höjder, däribland Sen marskväll i Tantobergen från 1894 (nr 2284, 1.5-2.000.000 kr). Georg Pauli presenteras även han med inte mindre än fyra utsökta stockholmsmotiv i sin delikata Avdelningsskärm tillkommen under åttiotalets sista år (nr 2237, 450-500.000 kr). 

Av Carl Larsson finner vi här bland annat den tidiga oljemålningen Clair-Obscur, utförd under konstnärens tid i Frankrike 1877 (nr 2355, 600-800.000 kr). I akvarellen Stina Bergöö som page är det konstnärens hustru Karins yngre syster som står modell. Den femtonåriga Stina tyckte om att klä ut sig till pojke, här gör hon honnör i grinden iförd röd 1700-talsdräkt (nr 2226, 200-250.000 kr). Till Carl Larssons sextioårsdag publicerades planschverket Andras barn. Här återfanns bland annat porträttet av Thorsten Grill, son till familjen Larssons goda vänner, här fångad nedanför grinden på Lilla Hyttnäs i Sundborn (nr 2377, 800-1.000.000 kr). Fanny Brate tillhörde den första skara kvinnliga konstnärer som blev antagna till akademien i Stockholm. Hennes Sommaräng – tre flickor som plockar blommor visar det svenska friluftsmåleriet när det är som allra bäst (nr 2251, 250-300.000 kr). Hovmålaren David Klöcker Ehrenstrahl brukar ofta kallas den svenska målarkonstens fader, i auktionens majestätiska porträtt återfinner vi drottning Ulrika Eleonora d.ä. (nr 2270, 200-250.000 kr). 

Avdelningen för äldre utländskt måleri låter vi representeras av Salomon van Ruysdael, verksam under den holländska guldåldern. Han var en flitigt anlitad introduktör av det nya holländska landskapsmåleriet på 1630-talet, känd bland annat för sin tekniska skicklighet vilken visas i auktionens Landskap med bönder som jagar harar(nr 2435, 400-600.000 kr). Hans Heyerdahl tillhör sin generations främsta norska målartalanger. Auktionens Trädgårdsflirt – motiv från Montmartre är utförd under 1900-talets första år och hämtar sitt motiv från den franska huvudstaden (nr 2536, 225-250.000 kr). 

Orientaliskt konsthantverk & keramik
Klassiska auktionen avslutas med en hel dag orientaliskt konsthantverk och keramik, en avdelning som vuxit markant de senaste åren. Intresset från den kinesiska marknaden blir större och större varje säsong.  Höstens orientaliska avdelning är den största någonsin både i antal föremål (423 st) och utropspris (ca 20-25 milj kr). Den magnifika pilgrimsflaskan som är märkt och tillverkad under kejsare Qianlongs regeringstid (1736-1795), har det högsta utropspriset i Stockholms Auktionsverks historia; 10-12 milj kr. Den har allt som kejsaren efterfrågade; en exceptionell storlek (49,5 cm), en fascinerande arkaisk form, en djupt koboltblå färg, en ren vit porslinsmassa och en raffinerad dekor full av symbolik. Pilgrimsflaskan kommer från en nordeuropeisk adlig familj och har funnits i släktens ägo åtminstone sedan tiden före 1:a världskriget.  

De 112 fascinerande rullmålningarna och kalligrafierna är utförda av väletablerade kinesiska 1900-tals konstnärer och är till stor del inköpta direkt från artisterna av docent Lars Berglund. Denna samling som aldrig tidigare har saluförts har redan rönt ett stort internationellt intresse.

 Klassiska på Stockholms Auktionsverk, Nybrogatan 32
Visning: 23 november – 2 december
Auktion: 4-6 december
Totalt utrop: 65-80,5 miljoner kr
För mer information kontakta informationschef Anna Hamilton på tel 08-453 67 84 eller epost anna.hamilton@auktionsverket.se. För bildbeställning kontakta marknadsavdelningen på tel 08-453 67 82 eller 08-453 67 83.

Information om företaget: Stockholms Auktionsverk, AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk