2012-11-26
Ny avbrottskarta öppnar nya möjligheter
Idag lanserar E.ON en ny avbrottskarta med flera efterfrågade funktioner. Plattformen är anpassad för modern mobil teknik och den innehåller interaktiva element som underlättar spridning av information.
Trots att vi har mycket hög leveranssäkerhet i våra elnät kan man aldrig helt gardera sig mot strömavbrott. När vi lanserade vår första avbrottskarta för åtta år sedan, fick vi kritik för att ingen skulle kunna se den, just vid strömavbrott. Det visade sig dock att kartan blev E.ONs mest besökta webbsida i samband med kraftiga stormar och den blev snabbt ett föredöme i branschen. Nu ger den mobila tekniken oss möjlighet att ytterligare förbättra servicen till våra kunder.
- Bakom uppgraderingen ligger kundernas önskemål om ännu bättre information i samband med planerade och oplanerade strömavbrott, exempelvis att man ska kunna få tillgång till övergripande historik, berättar Margita Johansson-Gullstrand, chef för Kundrelationer inom E.ON Elnät.
- Dessutom vill vi synliggöra det arbete som våra montörer och entreprenörer utför. Nu kan vi lägga upp bilder och filmklipp om hur det ser ut i fält, exempelvis när vi breddar ledningsgator med helikopter eller om ett träd fallit över en ledning. Vi vill synliggöra det arbete som utförs för att våra kunder ska ha en säker och stabil elleverans, berättar Anders Klemedsson, Driftchef på E.ON Elnät.
Transparens och öppenhet
E.ON har 99.9 % leveranssäkerhet i sina elnät och har under de senaste åren fokuserat på att gräva ner ledningar och vädersäkra elnätet genom skog. Avbrottskartan är en direkt spegling av driftsystemet och visar alla planerade strömavbrott och de oplanerade i samma stund som de uppstår.
Tips till media och samarbetspartners!
Eftersom avbrottsinformationen är relevant för såväl kunder som samarbetspartners och media, har vi gjort det möjligt för externa parter att klippa in plattformens Iframe direkt till andra webbplatser. Prata med din webbredaktör.
Information om företaget: E.ON Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk