2012-12-13
Ljusterapi ger eko över hela världen
Nyheten om att Umeå Energi bjuder på ljusterapi i stans busskurer sprids som en löpeld över jordklotet. BBC, Pravda, Scientific American, Der Spiegel och Shenzhen Daily i den kinesiska tiomiljonersstaden Shenzhèn är bara några få av de media som berättat om detta.
– Umeå är en kreativ stad, och det här är ett av många goda bevis på att det vi gör uppmärksammas över hela världen, säger Anna Olofsson, platsen Umeås marknadschef och verksam vid kommunens näringslivsservice.
– Det här är största mediehypen jag varit med om under mina år här, säger Gun Blomquist Bergman, kommunikationschef på Umeå Energi sedan 15 år tillbaka.
Bakgrunden till nyheten är att Umeå Energi i slutet av november inledde en kampanj där företaget bjuder Umeåborna på gratis ljusterapi i ett antal av stadens busskurer. Satsningen ledde till kommentarer på Facebook och Twitter där många tyckte att detta är något bra som andra städer borde ta efter. Samtidigt reagerade ett antal busschaufförer negativt, eftersom de blev bländade av ljuset.
– Vi svarade snabbt på kritiken och justerade det bländande ljuset i dialog med bussbolaget, så att ljusterapin kunde fortsätta, säger Anna Norrgård, marknadsföringschef på Umeå Energi.
De positiva reaktionerna överväger i antal, både på Twitter och Facebook – och inläggen om ljusterapin har haft överlägset flest gillare på Umeå Energis Facebooksida.
– För oss, som är Umeåbornas eget energibolag, är det ändå viktigast att människor här i Umeå gillar detta grepp för att lysa upp i vintermörkret, säger Gun Blomquist Bergman.
– Sedan får vi se den enorma vågen av internationell uppmärksamhet som en bonus, som i bästa fall förstärker bilden av den kreativa platsen Umeå och att vi som lokalt energibolag hela tiden tänker i nya banor.
Information om företaget: Umeå Energi AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk