2012-11-14
Kraftigt minskade koldioxidutsläpp om reseavdraget slopas
Utsläppen av koldioxid från arbetsresor skulle minska med 16 procent i Mälardalen och Norrland om reseavdraget tas bort. Det visar en ny forskningsrapport från konsultbolaget WSP. Samtidigt skulle fler människor i de två regionerna flytta från platser som saknar en väl utbyggd kollektivtrafik.
Forskningsrapporten belyser mälardals- och norrlandsregionerna och har genomförts med stöd av Energimyndigheten. WSP:s analyser visar att upp till nio procent skulle flytta närmare arbetet eller till platser med mer utbyggd kollektivtrafik om reseavdraget tas bort. Effekterna skulle bli störst i Mälardalen. Dessutom skulle energiförbrukningen vid arbetspendling minska med över 10 procent i de två regionerna.
- Utformningen av reseavdraget leder till en målkonflikt mellan tillgänglighet och klimatutsläpp, säger Lars Sandberg, projektledare för forskningsuppdraget. Vi rekommenderar därför att det förs en diskussion om vilka grupper och regioner som man vill stödja med avdraget, liksom hur man ska lösa eller balansera målkonflikten mellan å ena sidan ökad tillgänglighet till arbetsplatser och å andra sidan ökade koldioxidutsläpp och ökad energiförbrukning.
Ett alternativ till att avveckla reseavdraget är att göra det avståndsberoende. Även denna förändring skulle få stora effekter visar rapporten. Transportarbetet (det totala antalet kilometer som bil- respektive kollektivtrafiken kör på ett år) för arbetsresor med kollektivtrafik skulle öka med 40 procent i Mälardalen. I Norrland skulle ökningen bli 75 procent. Transportarbetet för arbetsresor med bil skulle minska med 10-11 procent i båda regionerna. I Mälardalen skulle koldioxidutsläppen vid arbetsresor minska med 7 procent, medan minskningen i Norrland skulle bli försumbar.
Om rapporten
WSP Analys & Strategi har med stöd från Energimyndigheten analyserat reseavdragets effekter på arbetspendlingen med bil och kollektivtrafik, koldioxidutsläppen, energianvändningen, inkomst-utvecklingen samt lokaliseringen av bostäder och arbetsplatser i Mälardalen och Norrland med hjälp av prognosmodeller som annars används i infrastrukturplaneringen. I rapporten analyseras också ett borttagande av reseavdraget, ett avståndsberoende reseavdrag och olika förändringar av förmånsbeskattningen av kollektivtrafikkort som subventioneras av arbetsgivare.
Läs rapporten här: http://www.wspgroup.com/upload/documents/Sweden/analys/Rapporter/Rapporter%202012/WSP_Rapport_reseavdrag_och_f%c3%b6rm%c3%a5ns_beskattning_2011-11-14.pdf
För ytterligare information kontakta:
Lars Sandberg, konsult kollektivtrafik
WSP Analys & Strategi
Tel: 08-688 77 88 / 070-265 12 52
E-post: lars.sandberg@WSPGroup.se
Karin Sundberg, Marknadskommunikatör
WSP Sverige AB
Tel: 08-688 67 85 / 070-266 41 72
E-post: karin.sundberg@WSPGroup.se
Information om företaget: WSP Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk