2012-12-10
Ingenting går till spillo när Scandic Sundsvall City stänger
Hur gör man för att avveckla ett hotell utan att påverka miljön negativt och kostnaden blir allt för stor? Detta dilemma ställdes Scandic inför vid förberedelserna för stängningen av Scandic Sundsvall City. För att lösa denna utmaning tog Scandic kontakt med företaget 4CYCLE, som jobbar med att finna miljövänliga samt lönsamma avvecklingar och rivningar av kontor och byggnader.
För Scandic är miljöansvar och medvetenhet en grundpelare. Scandics miljöarbete har blivit en internationell förebild för hela branschen. Bland annat var de den första hotellkedjan som började rutinen att endast handdukar som läggs på golvet byts, vilket ger stora miljövinster.
Att finna ett miljövänligt sätt att stänga ett hotell var därför en självklarhet. Scandic fastnade för 4CYCLE´s sätt att tänka kring återvinning och återanvändning. Att ge gamla saker nytt liv i nya miljöer. 4CYCLE delar upp processen i tre delar. Första steget är att sälja av inventarierna, sedan ses
över vilka organisationer som kan skänkas till. Tillslut sorteras det överblivna upp för återvinning. Inget går till spillo.
- För oss är det viktigt att vi inte bara kastar saker som kan vara till nytta för andra människor, det är inte att ta ansvar socialt och för miljön. Samarbetet med 4CYCLE är ytterligare ett steg på vägen i vårt hållbarhetsarbete och hjälper oss att bidra till en grönare framtid, säger Ben Boulakmine, hotelldirektör
och destinationsanvarig Scandic Sundsvall.
Scandic har med 4CYCLE´s hjälp lyckats att återanvända eller återvinna samtliga inventarier som tillhörde Scandic Sundsvall City. De mesta har kommit till användning på andra hotell inom Scandic-koncernen. Skåp och bord har skänkts till frivilligorganisationer och lokala förskolor. Resten har sålts och fått nya hem över hela Sverige.
- När vi säger att inget ska gå till spillo så är det just det som vi menar. Dock medför ett sådant åtagande vissa detaljutmaning, till exempel så hade vi vid Scandic Sundsvall City hundratals biblar som vi var tvungna att hitta ett hem till. Vi tog kontakt med Gideoniterna, som delar ut dessa på
hotell, som gladeligen tog emot de gamla biblarna för att kunna återanvända dessa på nya platser, säger Jhimmy Liljekrantz projektledare från 4CYCLE
Scandic har samarbetat med 4CYCLE sedan mars 2012. Utöver Scandic Sundsvall kommer även
4CYCLE hjälpa till vid nedmonteringen av Scandic Continental i Stockholm.
För mer information, kontakta gärna:
Ben Boulakmine, Destinationsansvarig Scandic Sundsvall, tel 0706-44 56 27
e-post ben.boulakmine@scandichotels.com
Karin Hellgren, Kommunikationsansvarig på Scandic, tel: 0721-709 259
e-post: karin.hellgren@scandichotels.com
Jhimmy Liljekrantz, Projektledare 4CYCLE, tel 010-209 06 05
e-post jhimmy.liljekrantz@4cycle.se
Information om företaget: Scandic Hotels AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk