2012-10-31

Han ska göra Scandics skola bäst i klassen

Med 25 års internationell erfarenhet av hotellbranschen vet Stephan Stahl värdet av verklighetsbaserade, skräddarsydda utbildningar i egen regi. Han är ny chef för Scandic Business School, SBS, som har ambitionen att bli bäst inom hotell- och restaurang- branschen i Norden på att utveckla ledare och medarbetare till sin fulla potential. Största satsningen hittills, Service@Scandic, har stärkt teamkänslan hos medarbetarna och redan visat mätbara resultat med en femprocentig uppgång av hur Scandics gäster bedömer servicen. Under 2012-2013 växer utbildningssatsningen ytterligare.

Scandic Business School erbjuder utbildningar och träningar på flera nivåer i ämnen som bland annat ledarskap, försäljning, service, arbetsrätt och arbetsmiljö. Utbildningarna sker på hotellen och nu adderas ett antal e-learning-kurser. Totalt har över 4 500 av Scandics 6 600 medar-betare redan deltagit. Målet är att förbättra Scandics effektivitet i alla delar genom att skapa skräddarsydda utbildningar som bygger på och tar tillvara, utvecklar och sprider all den kunskap och alla erfarenheter som finns inom hotellkedjan.

Utbildningarna anpassas med lyhördhet efter de kulturella skillnader som finns mellan länderna utan att för den skull tappa de starka värderingar som är gemensamma för hela hotellkedjan.

-  Hela vår framgång bygger på engagerade och skickliga medarbetare, på alla nivåer, som brinner för sin uppgift och ser sig som viktiga delar i ett team, berättar Stephan Stahl. Det är ju förstås fantastiskt att arbeta med t ex serviceutbildningar i ett företag där alla lever och älskar service. Att vi lyckats så bra tror jag beror på att vi utgår från deltagarnas egna erfarenheter och skapar engagerande, återkommande utbildningar i ett kreativt workshop-format. Jag utesluter inte att vi i framtiden också kommer erbjuda våra utbildningar till företag utanför Scandic.   

Lönsam investering för alla
Service@Scandic är Scandic Business Schools hittills största utbildningssatsning. Alla medar-betare, på alla hotell och i alla länder, deltar eller kommer delta. Utbildningarna genomförs månadsvis ute på hotellen och ett tema inom servicebegreppet diskuteras per utbildningstillfälle. Stephan Stahl menar att utbildningssatsningen är en lönsam investering som redan visat sig möta de högt ställda kraven, både från gäster, medarbetare och från branschen.

- Det är roligt att se att våra gäster redan upplever en positiv förändring av vår servicenivå. I Sverige, där satsningen med Service@Scandic-utbildningarna startade som ett pilot-projekt, har vi sedan starten våren 2011 redan sett en uppgång med 5 % när det kommer till hur bra service våra gäster tycker vi levererar, berättar Stephan Stahl. Även i Norge, Finland och Danmark, där implementeringen av utbildningen startade något senare, ser vi tydliga uppgångar.

För mer information kontakta:

Margareta Thorgren, VP Group Communication, Scandic Tel: +46 8 517 352 54
Stephan Stahl, director Scandic Business School, Scandic Tel: +46 8 517 350

Information om företaget: Scandic Hotels AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk