2012-10-18

GfK:s nya varumärkesmodell visar sambanden mellan mänskliga relationer och varumärken

GfK har utvecklat en ny kvantitativ metod för undersökningar inom varumärkesbyggande och kundvård. Metoden bygger på att mänskliga relationer fungerar både som metaforer och mallar för att beskriva konsumenters relationer till varumärken. 

Denna nya metod har utvecklats i samarbete mellan GfK Verein i Tyskland och professor Susan Fournier vid Boston University, en av de ledande forskarna inom konsumentupplevelser av varumärken. Metoden bygger på ett stort globalt forsknings- och utvecklingsprojekt som innefattar 11 varukategorier och mer än 250 varumärken. 

John Wittenbraker, GfK:s internationella chef för innovation, varumärken och kundupplevelser, förklarar att “Mänskliga relationer är till sin natur emotionella och sociala – och de är även de viktigaste drivkrafterna för konsumentbeteende. Att associera varumärken till relationer är intuitivt för både konsumenter och varumärkeschefer. Så när vissa konsumenter ser ett varumärke som en “älskad hjälte” till skillnad från ”en nära partner man beundrar”, förstår alla nyansskillnaderna – som till exempel konsumenternas förväntningar och grad av tillåtelse, och drivkrafterna bakom huruvida varumärket lyckas eller inte. Den här metoden tar oss bortom den traditionella marknadstrappan för ett varumärke. Och eftersom den visar livslängden för konsumenternas relation med varumärken, levererar den också strategier för hur man hanterar värdet av dessa relationer över tid. Dessa strategier är avgörande för att ett varumärke ska lyckas långsiktigt.”

GfK har utvecklat statistiska modeller som identifierar vilka aspekter av ett varumärke (t.ex. funktioner, image, relationsdimensioner) som gör att relationen till märket stärks eller försvagas. Detta ger våra kunder tydlig vägledning i hur de förbättrar sin varumärkeshantering samt kundernas upplevelse. Och våra kunders resultatanalyser har redan visat ett tydligt samband mellan dessa varumärkesrelationer och affärsresultatet.

Den här relationsmodellen för konsument och varumärke erbjuder ett välbehövligt gemensamt språk som löper genom undersökningar om reklam, varumärke och kundlojalitet – och är en del av GfK:s fokus på det nära sambandet mellan varumärke och kundens upplevelse. 

Information om företaget: GFK Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk