2012-10-29
Det räcker inte med ITIL – allt är inte en spik
På bilden: Ola Källgården. Foto: Frida Börjeson
Det finns ett engelskt uttryck som kan översättas till "om allt du har är en hammare kommer allt se ut som en spik”.
Det har varit många företags inställning till ramverket (verktyget) ITIL - alla IT-avdelningens utmaningar ska lösas med hjälp av ITIL.
För några år sedan räckte det med att kunna stava till ITIL för att bli hälsad som en frälsare. ITIL var lösningen på IT-avdelningens alla problem. Man skulle bli bättre på att förstå kunden, kostnaderna skulle sjunka, driftsäkerheten öka och medarbetarna skulle bli lyckligare.
Idag har flera företag vaknat upp från sitt ITIL-rus till en ganska kraftig baksmälla. Vad var det som hände?
Det som hände var minst ett av nedanstående alternativ, troligtvis allihop:
• Oförmåga att inse att ITIL är ett verktyg och ingen färdig lösning
• Orimliga förväntningar på organisationens förändringsförmåga
• Bristande kunskaper hos egen personal OCH externa konsulter
Läs hela inlägget av Olingos ITIL-expert Ola Källgården på Informator-Bloggen
Här kan du se Informators utbud av ITIL-kurser
Information om företaget: Wetteri Sweden AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk