2012-10-19

Axfood Närlivs och Bring Frigo AB i nytt samarbete

Produktbild från företaget Frigoscandia AB - Axfood Närlivs och Bring Frigo AB i nytt samarbete

Axfood Närlivs, som ingår i Axfood AB, har skrivit avtal med Bring Frigo AB gällande distribution av färskvaror till Axfoods kunder Pressbyrån, 7-Eleven, OK/Q8 och Preem. Avtalet är treårigt och det beräknade värdet är ca 16 miljoner kronor per år.
Det geografiska distributionsområdet är hela Mellansverige, Värmland, Närke, Uppland, Sörmland, Västmanland och Östergötland.

Höga krav på leveranskedjan
”Det krävs precision när man arbetar med livsmedel”, säger Johan Stjernström som är Key Account Manager för Bring Frigo och ansvarig för avtalet med Axfood Närlivs. "Tid, temperatur och hygien är kritiskt och det ställer höga krav på hela leveranskedjan".

Tre till sex dagar i veckan distribuerar Bring Frigo bl a färdiga mackor, sallad, frukt och grönt ut till de olika butikerna. Det är en tät leveransfrekvens och man räknar med att det är ca 4500 leveranser som går ut i månaden.  

Leveranserna till butikerna sker enligt en fast turrutt, en logistikplan som kan jämföras med en tidtabell för kollektivtrafik. Det är viktigt att hålla tidtabellen så att butikerna vet exakt när leveransen sker till just deras butik.

Viktigt är också de korta kommunikationsvägarna mellan Bring Frigo och Axfood. Om det exempelvis är trafikstörningar som påverkar leveranstiderna ut till butikerna måste den informationen snabbt nå ut till berörda butiker.

”För oss är det viktigt med en logistikpartner som håller hög kvalitet och som är pålitlig när det gäller leveranstiderna. Den övervägande delen av försäljningen sker mellan 6.30 och 8.30 på morgonen. Det är då de flesta går till jobbet och vill handla sin frukostmacka på bensinmacken eller butiken och då måste varorna finnas på plats. Därför är det väldigt viktigt att leveranstiderna fungerar”, säger Per Brolin, transportchef på Axfood

”Vi är naturligtvis mycket stolta över uppdraget för Axfood Närlivs och hoppas att vi tillsammans kan utveckla samma koncept för andra regioner i Sverige”, säger Johan Stjernström, Key Account Manager på Bring Frigo.

Information om företaget: Frigoscandia AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk