2012-12-12
Ätmogen avokado, ett lotteri eller en vetenskap?
För oss som kunder kan det tyckas vara ett lotteri, är den mjuk, mogen
och alldeles underbar när jag kommer hem och öppnar den, eller kommer den vara
stenhård och hopplös att äta? Vi är väl många som någon gång har köpt en
avokado, och har blivit stående framför disken och undrat varför inte butiken
kan dela upp denna delikatess i olika mognadsgrader.
Måste det vara ett lotteri, eller är det så att man kan ta hjälp av
teknik att avgöra huruvida avokadon är mogen eller ej?
Ett fåtal livsmedelsbutiker har uppmärksammat det faktum att det på
marknaden finns hjälpmedel för detta. Det finns hårdhetsmätare avsedda för att
mäta hur mjuk/hård frukten/grönsaken är. Liknande de instrument som används
inom industrin. Med hjälp av informationen från mätningen kan man sedan hjälpa
kunden att avgöra om varan är ätmogen, övermogen eller mår bäst av att få mogna
lite till.
Ann-Cathrine Magnå på Elastocon i Borås berättar att de har börjat få
frågor och beställningar från livsmedelsbutiker som vill erbjuda sina kunder
den bästa servicen man kan, och med hjälp av detta lättanvända handhållna
instrument underlättas bedömningen av mognadsgraden hos frukt och grönt. Hon
berättar även att det finns olika mätfötter på instrumenten för att de ska
kunna användas till olika varor. Allt från jordgubbar, körsbär, tomater,
äpplen, avokados, plommon till morötter, gurka och ännu fler.
Med dessa snabba och enkla mätningar kan butiken sedan lätt och kvickt
dela upp frukt och grönt i olika mognadsklasser i butiken och därmed hjälpa kunderna
att hitta rätt i hyllan.
Ytterligare en fördel för butiken är att det ger ett enkelt, smidigt
och jämförbart sätt kolla kvaliteten på de varor man köper in. Här finns det
mycket pengar att spara för de butiker som är intresserade. För nog är det så
att vare sig butiksinnehavare, producent eller slutanvändaren är intresserade
av att en massa färskvaror riskerar att bli förstörda pga. att man inte lyckats
avgöra det rätta tillfället att sätta ut varan i butikshyllan till kunden.
Jag som slutkonsument av frukt och grönt, hoppas att denna service
snabbt kommer bli tillgänglig i alla butiker där jag handlar mina frukt- och
grönsaksvaror.
Information om företaget: Elastocon AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk