2012-10-26
Alla SJ 3000 levererade till Sverige
Till helgen kommer det tjugonde och sista nybyggda snabbtåget SJ 3000 till Sverige från fabriken i Tyskland.
– De tåg vi hittills satt i trafik har gått mycket bra och tagits emot väl av våra resenärer. En del smärre barnsjukdomar har vi självklart upptäckt, men de rättas till efterhand, säger Roger Nilsson, projektansvarig för SJ 3000.
Nu börjar SJs tvåmiljarderssatsning närma sig målgång. I och med den sista levereransen i helgen har alla tjugo beställda nya snabbtåg leverats från Tyskland. De fyra återstående tågsätten genomför sluttester hos Bombardier i Västerås.
– Vi räknar med att ta över och trafiksätta samtliga 20 tågsätt före årsskiftet, säger Roger Nilsson.
Sundsvall var den första orten som fick tillgång till SJ 3000 i februari. Sedan dess har det nya tåget satts in på linjerna till Jönköping, Uddevalla, Östersund och inom kort även Falun/Borlänge samt Umeå och Karlstad.
SJ har aldrig tidigare varit så noggrant med testkörningen av ett nytt tåg, vilket resulterat i väldigt få stoppande fel. Provkörningarna har givetvis drabbats av en del barnsjukdomar. På vissa vagnar utlöstes brandlarmet, på andra har luftkonditioneringen ibland slutat fungera eller helt enkelt fungerat för bra – så att kupéerna upplevts som kalla. Dessa problem är åtgärdade eller är på väg att åtgärdas.
– Vi har bra koll på tåget och det är närmast unikt i tågbranschen att all dokumentation är klar före leverans av det sista fordonet. Detta är till mycket stor del resultat av den granskningsinsats som utförts av olika experter inom SJ, säger Roger Nilsson.
De nya tågen är utrustade med det nya digitaliserade europeiska tågstyrnings- och signalsystemet ERTMS. Detta innebär att SJs nya snabbtåg är utrustade för att köra på de båda nybyggda järnvägssträckorna Ådalsbanan och Botniabanan.
– Trafikverket har till och med hyrt in några av våra SJ 3000 för att få hjälp med att testa sin egen del av ERTMS-systemet på de nya banorna, säger Roger Nilsson.
SJ 3000 är Sveriges miljövänligaste tåg och även anpassat för resenärer med funktionsnedsättning. Tåget har modern bistro och i det nya informations- och underhållningssystemet kan resenärerna välja mellan 300 populära filmer.
Bilden: SJ 3000 i testkörning i Norrbotten. Foto: Bombardier
För mera information, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 51 84
Information om företaget: SJ AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk