2012-12-28

200 000 visningar på Youtube – Verktygsbodens lyckade satsning på produktfilmer

Produktbild från företaget Verktygsboden Erfilux AB - 200 000 visningar på Youtube – Verktygsbodens lyckade satsning på produktfilmer

För två år sedan började Verktygsboden med produktfilmer på Youtube. Intresset för att lära sig hur företagets maskiner och verktyg fungerar visade sig vara stort. Nyligen nådde Verktygsboden 200 000 visningar på sin Youtube-kanal och företaget är en igenkänd aktör bland garage- och verkstadsentusiaster. 

Det började med en däckmaskin och har sedan fortsatt med pallbock, lyftar, garagegolv, kurser och mycket annat. Videoklippen på Verktygsbodens Youtube-kanal har på kort tid genererat ett uppsving i såväl försäljning som igenkännande för företaget. Inte minst för Verktygsbodens VD Lars Edwardsson som själv står för produktdemonstrationerna i de populära klippen.  

-  Det händer att folk stannar mig på stan och vill diskutera produkter från någon film. Det är garagemänniskor som jag själv, som förstår och känner igen sig i produkterna och hur de underlättar i ens arbete. Alla produkter som vi lägger upp på Youtube är grejer som jag älskar och själv skulle vilja ha. Då är det lätt att förmedla, säger Lars Edwardsson.

Youtube en bra plattform för marknadsföring
Youtube är idag den andra största sökmotorn efter google. Videoplattformen fungerar bra som marknadsföringsredskap för Verktygsboden som arbetar med verktyg och maskiner, då arbete och hantering av produkterna kan förklaras visuellt. I produktfilmerna försöker Lars Edwardsson också ge svar på kundernas frågeställningar som förekommer i butiken och supporten. Resultatet av Youtube-satsningen  -  200 000 visningar och ökad trafik till webbutiken - är en enkel och billig investering för tiden man lägger ner på det, menar Lars.

-  Youtube är ett enkelt sätt att förmedla sitt budskap. En instruktionsbok i all ära men att se hur någon annan använder maskinen man har köpt eller ska köpa gör det enklare att förstå. Och man får inte vara rädd för att prova. Jag har aldrig något färdigt manus eller upplägg när vi gör filmerna, säger Lars.


För mer information kontakta vd Lars Edwardsson, telefon 033-20 26 53 eller lars.edwardsson@verktygsboden.se


Information om företaget: Verktygsboden Erfilux AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk