2012-12-28
200 000 visningar på Youtube – Verktygsbodens lyckade satsning på produktfilmer
För två år sedan
började Verktygsboden med produktfilmer på Youtube. Intresset för att lära sig
hur företagets maskiner och verktyg fungerar visade sig vara stort. Nyligen
nådde Verktygsboden 200 000 visningar på sin Youtube-kanal och företaget är
en igenkänd aktör bland garage- och verkstadsentusiaster.
Det började med en däckmaskin och har sedan fortsatt med
pallbock, lyftar, garagegolv, kurser och mycket annat. Videoklippen på Verktygsbodens
Youtube-kanal har på kort tid genererat ett uppsving i såväl försäljning som
igenkännande för företaget. Inte minst för Verktygsbodens VD Lars Edwardsson
som själv står för produktdemonstrationerna i de populära klippen.
-
Det händer att folk stannar mig på stan och vill
diskutera produkter från någon film. Det är garagemänniskor som jag själv, som förstår
och känner igen sig i produkterna och hur de underlättar i ens arbete. Alla
produkter som vi lägger upp på Youtube är grejer som jag älskar och själv
skulle vilja ha. Då är det lätt att förmedla, säger Lars Edwardsson.
Youtube en bra plattform
för marknadsföring
Youtube är idag den andra största sökmotorn efter google. Videoplattformen
fungerar bra som marknadsföringsredskap för Verktygsboden som arbetar med
verktyg och maskiner, då arbete och hantering av produkterna kan förklaras
visuellt. I produktfilmerna försöker Lars Edwardsson också ge svar på kundernas
frågeställningar som förekommer i butiken och supporten. Resultatet av
Youtube-satsningen - 200 000 visningar och ökad trafik
till webbutiken - är en enkel och billig investering för tiden man lägger ner
på det, menar Lars.
-
Youtube är ett enkelt sätt att förmedla sitt
budskap. En instruktionsbok i all ära men att se hur någon annan använder
maskinen man har köpt eller ska köpa gör det enklare att förstå. Och man får
inte vara rädd för att prova. Jag har aldrig något färdigt manus eller upplägg när
vi gör filmerna, säger Lars.
För mer information kontakta vd Lars
Edwardsson, telefon 033-20 26 53 eller lars.edwardsson@verktygsboden.se
Information om företaget: Verktygsboden Erfilux AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk