2011-09-07

Volvo Construction Equipment vinner filmpris i Cannes med The Master Builder

Volvo Construction Equipment har vunnit ett prestigefyllt pris i Cannes för sin nya historiefilm "The Master Builder".



Volvo Construction Equipments nya historiefilm har fått en Dolphin-utmärkelse vid 2011 års Corporate Media & TV Awards - en internationell festival enbart för företagsfilmer och TV-dokumentärer, förlagd till den historiska filmstaden Cannes i Frankrike.

Företagets nya film, "The Master Builder", tävlade mot 410 bidrag från 27 länder från hela världen och imponerade på en panel av mediaexperter i kategorin Corporate Films. The Master Builder berättar historien om 175 år av innovationer från Volvo Construction Equipment på ett fräscht och uppfinningsrikt sätt, med Hollywood-skådespelaren Philip Barantini i huvudrollen. Videon har producerats med hjälp av den kreativa byrån Poetry In Motion och frilansande regissören Timo Pincket.

"Vi är oerhört stolta över att vinna denna utmärkelse", säger Klas Magnusson, Senior Vice President Corporate Communications på Volvo Construction Equipment. "Jag vill tacka alla inblandade som har hjälpt till att skapa detta dynamiska, nya sätt att presentera 175 år av vårt företags historia. För att göra filmen krävdes ett verkligt lagarbete mellan Volvos anläggningar, maskiner och anställda – ett arbete som representerar det hårda arbete och samarbete som pågår varje dag i företaget. Det är fantastiska nyheter att detta lagarbete firas ytterligare med ett så prestigefullt pris."

Bill Law, Vice President Corporate Communications på Volvo CE i Nordamerika, och som koordinerade produktionen av filmen, säger: "Vi ville lyfta fram Volvos långa historia, globala räckvidd och engagemang för framtiden på ett intressant och innovativt sätt som sticker ut i dagens sociala mediemiljö.

Volvo Construction Equipment kommer att ges Dolphin-utmärkelsen vid en ceremoni den 13 oktober på Palm Beach i Cannes. Företaget kan erhålla ytterligare erkännande - allt från guld, silver, svart eller det åtråvärda Grand Prix – där vinnaren avslöjas samma kväll.

Läs mer om filmen i Volvo pressmeddelandet  "Volvo adds a touch of Hollywood to history film" (på engelska)

The Master Builder har globalt lockat till över 10.000 visningar globalt, och finns bland annat att se på Swecons YouTube: http://www.youtube.com/SweconVolvoCE.

Information om företaget: Swecon Anläggningsmaskiner AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk