2011-09-01

Volkswagen störst på svensk bilmarknad i augusti

Volkswagen fortsätter sin uppåtgående trend och under augusti månad var märket det största på den svenska bilmarknaden. 4 484 nya Volkswagen registrerades in under månaden och det ledde till en marknadsandel på 18,4 procent.

Volkswagen är det bilmärke som kan visa upp den starkaste långsiktiga tillväxttrenden på svensk bilmarknad. Sedan 2004 har märket förbättrat sina marknadsandelar varje enskilt år och har länge varit klar tvåa på marknaden. Och i augusti tog man klivet upp till förstaplatsen, efter att i månaden ha kunnat notera 4 484 inregistrerade bilar. Det är 953 fler än tvåan och leder till en marknadsandel på 18,4 procent.

-   Vi är väldigt glada och stolta. Det vi ser nu är ett resultat av att de nylanseringar vi gjort under den senaste tiden har varit lyckade och att vi säljer bra av i stort sett hela vårt modellprogram. Samtidigt vill vi ge en stor eloge till vårt återförsäljarnät som klarat av att möta en så stark efterfrågan med bibehållen kvalitet, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Att vara störst en enskild månad är förstås glädjande, men Forsberg har högre målsättningar än så.

- Vi är i ett gyllene läge och ser många intressanta introduktioner framför oss, inte minst livsstilsbilen The Beetle och småbilen up! som visas i Frankfurt nu i september. Och just nu lanserar vi nya Tiguan. Det gör att vi har ytterligare ökningar i sikte, säger han.

Ser man till vilka bilar som säljer allra bäst, ligger såväl Passat som Golf mycket bra till i statistiken. Volkswagen är också väl representerat vad gäller miljöbilar och är det märke som ligger bäst till på marknaden i den kategorin. Det gäller inte enbart augusti, utan hela 2011 så här långt. Volkswagen har under januari-augusti sålt 13 766 miljöklassade bilar, vilket är 3 360 fler än tvåan och ger en marknadsandel på 17,7 procent i miljöbilsstatistiken.

När det gäller den totala bilförsäljningen under januari-augusti i år så har Volkswagen levererat 27 685 bilar (23 758 jan-aug 2010). Den ackumulerade marknadsandelen uppgår till 13,8 procent (13,1 jan-aug 2010).

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk