2011-10-29
Vettel snabbast som vanligt i kvalet när Formel 1 och Pirelli för första gången kör i Indien.
Världsmästaren Sebastian Vettel var som vanligt snabbast i kvalet - för 13:e gången i år - när Formel 1 för första gången körde på den nybyggda F1-banan Buddh International Circuit utanför Indiens huvudstad Delhi. Eftersom banan är ny för både team och däckstekniker har Pirelli med sig däck för att täcka alla eventualiteter: Den hårda, silvermarkerade gummiblandningen - som används för sista gången denna säsong - och den gula, mjuka blandningen av Pirellis PZerodäck.
Eftersom den mjuka blandningen utsetts till förstaval, prime, betydde det att teamen fick extra tilldelning av de mjuka däcken under fredagens fria träning på den 5.137 km långa banan, för att Pirelli skulle optimera datainsamlingen från denna nya bana.
Precis som förra racet i Korea där man körde på en bana som sällan används förbättras greppet under helgens träningar, kval och tävling allt eftersom banan blir renare och mer gummi läggs ner i asfalten. Tiderna kröp nedåt under träningarna och Vettels poletid blev till slut 1.24.178. Tvåa på griden blev Mark Webber och trea Fernando Alonso. Egentlig tvåa på kvalet var McLarens Lewis Hamilton men efter en incident under fredagens träning straffades han med 3 platsers nedflyttning och startar alltså 5:a.
Pirellis Paul Hembery kommenterade den nya banan: "Våra första intryck av banan är mycket positiva, och från vad vi sett finns många bra omkörningsmöjligheter. Banlayouten ger en intressant utmaning för våra däck med en blandning av högfartsrakor, långa snabba kurvor och hårnålar som kräver hårda inbromsningar. Att räkna ut exakt hur däcken kommer slitas är svårt eftersom banan blir renare och snabbare när damm och smuts försvinner efter hand. I början var dammet ett problem som orsakade dåligt grepp och mycket hjulspinn. Spannet i prestanda mellan det hårda och det mjuka däcket är stort här och nyckeln till en bra strategi är att få det mjuka däcket att hålla länge. Det skall bli intressant att se hur teamen gör för att nå detta mål. från vad vi kan se på vår data är slitnivån sådan att vi kan räkna med två- eller trestoppsstrategier i racet."
Information om företaget: Pirelli Tyre Nordic AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk