2011-09-28
SJ förbättrar informationen med ny resenärsapp
Nu presenterar SJ en kostnadsfri mobilapp för trafikinformation som är lättnavigerad och visar var på spåret tåget befinner sig. Varje resenär kan skräddarsy appen ”Min Resa” för de egna resebehoven. Den fungerar i realtid och resenären kan söka trafikinformation före och under resan samt även få information om anslutande resor.
SJs resenärer har fått vara med och utforma innehållet i appen. Det största önskemålet har varit att få bättre trafikinformation. ”Min Resa” stödjer både iPhones och Android.
SJs mobilapp ger resenärern möjlighet att:
- Välja trafikinformation för valfri tågstation (användaren får information om avgående och ankommande tåg)
- Välja trafikinformation för valfritt tåg
- Välja att använda kartan så kan man lätt se var längs spåret som aktuellt tåg befinner sig
Resenären kan skapa egna bevakningar som ger specifik information för valfri sträcka. En specialfunktion för dagligresenärer som exempelvis pendlar med tåg en viss tid varje dag eller vecka. Information om eventuella trafikförändringar eller förseningar trycks ut automatiskt till användaren utan att denne behöver öppna appen.
– Tillsammans med våra resenärer har vi lagt ned ett stort arbete för att ”Min Resa” ska vara lättnavigerad genom enkelt typsnitt och stora knappar. I den här första versionen har vi fokuserat på trafikinformation till våra mest frekventa kunder vilket innebär dag- och veckopendlare, säger Tobias Johansson, projektledare för SJs mobilapp.
”Min Resa” släpps på Android Market och Appstore idag, onsdag den 28 september. I ett nästa steg ska det bli möjligt för resenärerna att boka och köpa resor direkt via appen.
För att ladda ned SJs app: Gå in på Appstore eller Android Market, sök efter ”Min resa” och ladda ned.
För mer information, kontakta Tobias Johansson, SJs projektledare för SJs mobilapp ”Min Resa”, på 010-751 58 03 eller SJs pressavdelning på 010-751 51 84
Information om företaget: SJ AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk