2011-11-08
Ricoh Europe uppmanar verksamheter att förbättra säkerheten för verksamhetskritiska dokumentprocesser
Ricoh Europe, London, 8 november 2011 – Ricoh Europe välkomnar en ny undersökning utförd av analytikerna Quocirca[1] som avslöjar att verksamheter tar onödiga risker genom att ha en splittrad inställning till informationssäkerhet. Enligt undersökningen har 70 procent av verksamheterna som granskats drabbats av en eller flera oavsiktliga dataöverträdelser relaterade till utskrifter, men endast 15 procent är oroliga för att förlora data genom skrivare eller multifunktionella produkter.
Resultaten stämmer överens med en undersökning utförd på uppdrag av Ricoh där verksamheter i Europa listade säkerhet som högsta prioritet[2] (67 procent) för att förbättra sina verksamhetskritiska dokumentprocesser, men endast 43 procent kan begränsa åtkomsten till alla elektroniska konfidentiella verksamhetskritiska dokument. Undersökningen avslöjade också att bara 39 procent av verksamheterna kan redovisa alla sina verksamhetskritiska dokument, vilket betyder att mer än hälften inte vet vem som kommer åt, redigerar, skriver ut eller kopierar deras viktiga information. Situationen är mest markant i Norden och Frankrike, där endast en av tre organisationer kan redovisa alla verksamhetskritiska dokument.
Quocirca vill att organisationer ska inkludera utskriftssäkerhet i en bredare strategi för informationssäkerhet. Analytikern Louella Fernandes säger: ”Vår undersökning visar att en organisations effektivitet och säkerhet för dokument bara kan vara lika stark som dess svagaste länk. Mot bakgrund av den fortsatta betydelsen av dokumenthantering bland verksamheter kan frågan om utskriftssäkerhet inte förbises längre. Utskriftssäkerhet behöver en övergripande strategi som kombinerar utbildning, regler och teknologi, och verksamheter bör leta efter ett företag som erbjuder utskriftstjänster, och har goda säkerhetsreferenser, att sköta deras verksamhetskritiska information.”
Denna åsikt stöds av Ricoh, och Carsten Bruhn Executive Vice President, Ricoh Europe, säger: ”Nyckeln till hur man hanterar långtgående effekter av verksamhetskritiska dokumentprocesser är att försäkra sig om att det finns en granskning från början till slut över organisationen. Att granska kunskapsutbyte, produktivitet och säkerhet som isolerade komponenter kommer inte att resultera i optimala förbättringar inom europeiska verksamheter. Det är nödvändigt att titta på dem tillsammans och granska processerna, människorna och teknologin i kombination.
”Precis som att inte prioritera informationssäkerhet kan få långtgående negativa effekter för verksamheter, kan optimering av verksamhetskritiska dokumentprocesser med rätt verktyg och utbildning resultera i stora fördelar gällande säkerhet. När information lättare delas inom en organisation kommer anställda i verksamheter att uppleva ökad effektivitet och produktivitet samt ha vetskap om att deras information är säker.”
Ricoh Process Efficiency Index kan laddas ner från www.ricoh-europe.com/thoughtleadership. Verksamheter kan även delta i en undersökning på nätet för att avslöja deras största oro över sina egna dokumentprocesser på www.ricoh-europe.com/thoughtleadership, eller lära sig mer om säkerhet på www.ricoh-europe.com/securitymatters.
-slut-
För ytterligare information, kontakta:
Ricoh Europe PLC
Janice Gibson/Louise Yarrall
Tel: +44 (0) 20 7465 1153
E-post: press@ricoh-europe.com
Hemsida: www.ricoh-europe.com
Hitta oss på Facebook: www.ricoh-europe.com/ricoheurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricoh media centre: www.ricoh-europe.com/press
Eller
Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Tel. 08-734 18 68
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
Hemsida: www.ricoh.se
[1] Closing the print security gap, oktober 2011, Quocirca – www.quocirca.com/reports/624/closing-the-print-security-gap
[2] Ricoh Process Efficiency Index, juni 2011, utförd av Coleman Parkes Research – www.ricoh-europe.com/thoughtleadership
Information om företaget: Ricoh Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk