2011-08-15

Ricoh erkänns av oekom research som en av “Världens bästa kontorselektronikföretag inom socialt och miljömässigt arbete”

Produktbild från företaget Ricoh Sverige AB - Ricoh erkänns av oekom research som en av “Världens bästa kontorselektronikföretag inom socialt och miljömässigt arbete”

Ricoh Company, Ltd., Tokyo, August 2011 - Ricoh erhåller “Prime”- status av oekom research i deras oekom bolagsranking. Ricoh noterade höga poäng för: implementering av riktlinjer för omfattande återanvändning av produkter och återvinning, implementering av ett ambitiöst program för att minska produkternas energiförbrukning samt breda åtgärder för att förlänga produkternas livslängd och åtgärder att minska produktutsläppen.  Ricoh fick också erkännande för sin bolagsstyrning och sina affärsetiska standarder.

oekom research är ett av de ledande världsomspännande analys- och ratinginstituten inom området hållbara investeringar.  Institutet tillämpar en ytterst noggrann utvärderingsmetod när de värderar företags åtgärder inom områdena social och miljömässig hållbarhet.

Ricoh började investera i sitt CSR-program redan på 1970-talet. Utvecklingen av företagets sociala ansvarsområde har utvecklats från att endast möta de regler och krav som finns till att överträffa dem.  Idag kombinerar företagets CSR ekologiska angelägenheter med bästa affärssed för att öka både hållbarhet och lönsamhet.  Ricoh är ett av få företag inom sin bransch som förbinder sig till en extra långsiktig miljövision. År 2050 skall företaget ha minskat sin miljöpåverkan med 87,5 % jämfört med nivåerna år 2000.   

Detta senaste erkännande följer en serie globala lovord under 2011, bl. a. att för sjunde året i rad uppmärksammas som en av världens 100 mest hållbara företag av Corporate Knights och ett av världens mest etiska företag 2011 av Ethisphere Institute för tredje året såväl som att bli listade i FTSE4 Good Index för åttonde året i rad.

Ricoh är också det första företaget i världen att lansera tre 100 % eko-drivna elektroniska reklamtavlor, den första på New Yorks Times Square, följd av en sol- och vindenergidriven ljusskylt i London och en tredje i North Sydney, Australien.

Takashi Nakamura, Ricoh Deputy President, ansvarig för CSR vid Ricoh Company, Ltd., säger “Här hos Ricoh uppmuntrar vi en kultur som fokuserar på våra kunder, våra människor och vår miljö.  Vi söker även alltid nya och innovativa sätt som ger oss möjlighet att kombinera affärsfördelar med socialt ansvarstagande åtgärder.  Vi är glada att uppmärksammas av oberoende oekom research för våra aktiviteter och förbinder oss att fortsätta våra åtaganden för samhället och miljön.”

För mer information, kontakta:
Janice Gibson, Ricoh Europe PLC
+44 (0) 20 7465 1153
Janice.Gibson@ricoh-europe.com

Information om företaget: Ricoh Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk