2011-09-08
Portable Spot Cleaner vinnare av Electrolux Design Lab 2011
Adrian Mankovecký från Academy of Fine Arts and Design Bratislava i Slovakien är vinnare i tävlingen Electrolux Design Lab 2011. Hans Portable Spot Cleaner vann i ett startfält med 1 300 bidrag från över 50 länder.
En jury bestående av prisbelönta arkitekter och designers utsåg Electrolux Design Lab-vinnaren bland åtta finalister. Finalen ägde rum på konferensen Room Home Intelligence i London den 7 september.
"Att utveckla produkter designade med omtanke om användaren och som är relevanta för konsumenterna, är en grundläggande del i Electrolux strategi. Electrolux Design Lab bidrar till vår dialog med konsumenterna om framtidens design och produktutveckling. Detta är nödvändigt i dagens globala vitvarubransch. Electrolux Design Lab ger också en viktig möjlighet att inspireras av innovativa idéer från designstudenter från hela världen", säger Keith McLoughlin, VD och koncernchef i Electrolux.
Portable Spot Cleaner
Portable Spot Cleaner har två komponenter. Användaren separerar dem, placerar på vardera sidan av plagget och väljer lämpligt rengöringsprogram. Negativa joner och ånga fräschar upp kläderna och tar bort fläckar. Rengöraren drivs med ett sockerkristallbatteri, och kan användas praktiskt taget var som helst i världen.
Juryn imponerades av Portable Spot Cleaners kreativa och insiktsfulla tanke. Ur juryns motivering: "Portable Spot Cleaner är byggd på en mycket solid konsumentinsikt och är högst relevant. Det är en rörlig tvättenhet som har en positiv inverkan på miljön genom att minska konsumtionen. Dess användning och gränssnitt är mycket intuitiv. Vi vill alla en."
People’s Choice Award
Andrapriset gick till Ribbon, en allt-i-ett värmeplatta, uppvärmningsutrustning och kylare för portabelt bruk, designad av Enzo Kocak från Monash University i Australien. Tredje plats gick till Smoobo Blender, ett roligt och miljövänligt sätt att tillverka smoothies, designad av Roseanne de Bruin från Massey University i Nya Zeeland. Onda, en portabel mikrovågsugn, designad av Matthew Schwartz från California State University Long Beach i USA, tilldelades People’s Choice Award – framröstat på internet.
Intelligent Mobility
Temat för tävlingens nionde upplaga är "Intelligent Mobility". Studenterna bjöds in att skapa idéer kring hushållsapparater, för hur människor från detta perspektiv lagar mat, städar och diskar både innanför och utanför hemmet. Apparaterna ska inte bara vara fysiskt portabla, utan också ge flexibel kontroll som gör att människor befrias från hemmet. Briefen efterfrågade särskilt idéer som innebar personalisering och som inspirerade användarna samtidigt de utnyttjade befintlig teknik för att erbjuda stöd och vägledning. Dessutom skulle alla koncept spegla skandinaviska designvärden – hänsyn till miljön parallellt med intuitiv användarvänlighet och ett estetiskt tilltal.
Juryn bedömer bidragen utifrån innovation, intuitiv design och konsumentinsikt. Årets jurymedlemmar är den danska designern Cecilie Manz, de prisbelönta arkitekterna Hayes och James Slade, samt Henrik Otto, Senior Vice President of Global Design i Electrolux.
Förstapris i Electrolux Design Lab 2011 är en prissumma på 5 000 euro och en sexmånaders betald praktik på ett av Electrolux globala designcenter. Andrapriset är 3 000 euro och tredjepriset 2 000 euro.
Om Electrolux Design Lab
Electrolux Design Lab anordnades första gången 2003, och är en årlig global designtävling öppen för studenter av industriell design från hela världen. Juryn bedömer bidragen utifrån intuitiv design, innovation och konsumentinsikt. Deltagarna uppmanas att lägga fram innovativa idéer för framtidens hushållsprodukter.
Tävlingen kulminerar i en internationell designworkshop varje år. Tidigare teman och finalorter: The 2nd Space Age, London, 2010; 90 years ahead, London, 2009; Designs for the Internet generation, Zürich, 2008; Green designs, Paris, 2007; Design for healthy eating, Barcelona, 2006; Designs of the future, Stockholm, 2005; Designs of the future, New York, 2004; User-driven solutions, Budapest, 2003.
För mer information och pressmaterial besök www.electrolux.com/designlab. För mediaförfrågningar kontakta designlab@electrolux.se eller Electrolux Pressjour, +46 8 657 65 07.
Electrolux är en av världens ledande tillverkare av hushållsmaskiner samt motsvarande utrustning för professionell användning. Konsumenter köper 40 miljoner Electrolux-produkter i 150 länder varje år. Företaget fokuserar på att, baserat på bred och djup konsumentinsikt, ta fram innovativa produkter designade med omtanke om användaren och som möter konsumenters och professionella användares behov. I Electrolux produktsortiment ingår kylskåp, diskmaskiner, tvättmaskiner, spisar, luftkonditionering och småapparater så som dammsugare under välkända varumärken som Electrolux, AEG, Eureka och Frigidaire. Under 2010 hade Electrolux en omsättning på 106 miljarder kronor och 52 000 anställda. För mer information besök www.electrolux.com/press och www.electrolux.com/news.
Information om företaget: Electrolux, AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk