2011-07-27

Originalet är tillbaka – The Beetle är här!

Produktbild från företaget Volkswagen Group Sverige AB - Originalet är tillbaka – The Beetle är här!

Nu lanserar Volkswagen The Beetle. Det är allt annat än en vardaglig företeelse i fordonsvärlden. Den ursprungliga modellen i denna serie – Typ 1 eller Bubblan eller Beetle – är, med sina 21,5 miljoner sålda enheter en av de tre mest framgångsrika bilarna någonsin. Nu är uppföljaren till dessa ikoner snart här. Svensk premiär sker i november.

Bubblan har alltid haft en särskild plats i människors hjärtan. Genom åren har den format människors kollektiva medvetande. När barn ritar en bil, ritar de ofta en Bubbla. Miljoner amerikaner valde en Bubbla när de skulle köpa en liten, ekonomisk och högkvalitativ bil. Tyskarna själva valde en Bubbla när de köpte bil under 1950- och 1960-talets "ekonomiska under". Och i vårt eget land har många generationer svenskar minnen från barndomens bilresor i just en Bubbla. Trots att det nu är många år sedan den ursprungliga Bubblan slutade säljas är den fortfarande älskad och uppskattad för sin kvalitet, pålitlighet, driftsekonomi och charm.


New Beetle skapade en bilkult

New Beetle debuterade i slutet av 1990-talet. Den skapade på nytt en Beetle-mani. Både amerikaner och européer var entusiastiska över bilen. Den ursprungliga Bubblan, eller, Beetlen skrev historia som bilen som satte världen på hjul. New Beetle var en livsstilsbil som såldes parallellt med Golf, som sedan länge hade tagit över den ursprungliga Bubblans jobb och nu till och med övertagit titeln som den mest framgångsrika bilen i världen! När vi nu kommit en bit in på 2010-talet råder det inget tvivel om att Bubblan - eller Beetle, oavsett om det är den gamla eller den nya och oavsett om den kommer från 40-, 50-, 60-, 70-, 80- 90- eller 2000-talet, har blivit en kultbil.

De olika generationerna av Beetle återspeglar också det som måste vara den mest igenkända fordonsdesignen i världen – en design som fortsätter att vinna människors hjärtan från alla generationer.


The Beetle 2011 som ikon för en ny era

De som vill köra en bil som skapar känslor, erbjuder dynamisk prestanda och bra utrymme – och som lätt klarar uppgiften som förstabil både för vardagens uppgifter och långa resor – kan mycket väl ha med The Beetle på listan. Förutom känslor och dynamisk prestanda erbjuder The Beetle också en mycket god driftsekonomi med toppmoderna motorer som nöjer sig med en förbrukning från 4,3 l/100 km (1,6 TDI), vilket gör den till den mest bränsleeffektiva Beetlen någonsin.


En nytolkning av originalets design

Coca Cola-flaskan, iPhone, RayBan-glasögon, The Beetle – hur nytolkar man en design som är så unik och lätt att känna igen? Det finns ett tydligt svar på detta: det går bara om man förstår produkten och varumärket.

Volkswagens designchefer Walter de Silva (koncernen) och Klaus Bischoff (Volkswagen) "förstod" detta båda två och satte därför upp följande mål för The Beetle: "Formge ett nytt original!" Det var så designen på 2011 års Beetle skapades i Wolfsburg – en modern bil såväl som en designhyllning till det fordon som lade grunden till en hel företagskoncern. Om man skulle ställa den ursprungliga Beetlen och nya The Beetle bredvid varandra, och betraktar silhuetterna så ser man att de bakre sektionernas linjer är praktiskt taget identiska.


Dynamisk stil i Ragsters anda

En jämförelse mellan 2011 års The Beetle och 1998 års modell av New Beetle visar på stora skillnader. The Beetle karakteriseras av en ren, kaxig och dominerande sportighet. Den är inte bara lägre utan också betydligt bredare, huven fram är mer långsträckt, vindrutan sitter längre bak och har en mycket brantare lutning.

Allt detta ger upphov till en ny dynamik, förklarar Klaus Bischoff.

Takprofilen löper betydligt längre ned och kan ses som en fortsättning på konceptbilen Ragster som visades i Detroit 2005 – en slags hotrod baserad på New Beetle. The Beetle är därigenom tuffare, mer dynamisk, mer maskulin.


Helt nya proportioner

The Beetle är 1 808 mm bred (+84 mm), 1 486 mm hög (-12 mm) och 4 278 mm lång (+152 mm). Detta resulterar i helt nya proportioner. Den utökade längden betyder att taket kan sträcka sig längre bak, att vindrutan kunnat flyttas bakåt och att bakpartiet därigenom kan följa samma konturer som hos den ursprungliga Bubblan.

Den nya designens tyngdpunkt ligger hos C-stolparna. Samtidigt har konstruktörsteamet ökat bilens spårvidd fram: 1 578 mm (+63 mm), bak: 1 544 mm (+49 mm) och hjulbasen 2 537 mm (+22 mm). Allt detta bidrar till att ge The Beetle sin kraftfulla utstrålning.


Tre utrustningsversioner

På världsmarknaden finns The Beetle tillgänglig i tre utrustningsversioner: "Beetle" (basversion), "Design" (mellanversion) och "Sport" (toppversion).

I Sverige – liksom i Kina – kommer enbart versionerna "Design" och "Sport" att erbjudas. Var och en av utrustningsversionerna har en helt oberoende karaktär.

Redan grundversionen är välutrustad med bl.a:
16" hjul, lackerade backspegelhus, förzinkad kaross, ESP, ASR, EDS, Radio/CD med 8 st högtalare, fjärrstyrt C-lås, elfönsterhissar, elektromekanisk servostyrning med "Servotronic" hastighetsberoende reglering och Isofix fästen för 2 st barnstolar i baksätet.


"Design"-versionen
kännetecknas dessutom av bl.a:
16" aluminiumfälgar, lackade dörrhandtag, sidoskyddslister i aluminium, instrumentpanel och dörrbröstningar i bilens färg, komfortstolar, 3-ekrad sportratt med ekrar i bilens färg, extra tygmattor fram och bak, läslampor, dimstrålkastare med statiskt kurvljus.


"Sport"-versionen
bjuder också bl.a detta:
17" hjul, kromade avgasändrör, svarta backspegelhus, rödlackerade bromsok, bakspoiler, invändigt krompaket och belysningspaket, instrumentpanel i "Carbon optik", 3-ekrad sportratt med svartlackerade ekrar, sportstolar med svankstöd fram och alupedaler.


"Black Turbo" och "White Turbo"

Inför marknadslanseringen har Volkswagen skapat två specialversioner baserade på den högpresterande Beetle Sport 2,0 TSI DSG (147 kW/200 hk): "Black Turbo" och "White Turbo". De kommer att vara tillgängliga tillsammans med de andra utrustningsversionerna. Medan Beetle Black Turbo är lackerad i "Deep Black" är Beetle White Turbo lackerad i "Pure White". Utvändigt känns specialversionerna igen på bland annat "Turbo"-emblem på sidorna (ovanför dörrtrösklarna) och på de färgkontrasterande sidobackspeglarna och hjulen. På Beetle White Turbo är lättmetallfälgarnas ekrar "Tornado" svartlackerade, precis som sidobackspeglarna, medan de är vitfärgade på Beetle Black Turbo. Invändigt är instrumentpanelen, dekoren på ratten och dörrbröstningarna lackerade i samma färg som bilen.


Även invändigt syns karaktären

Det är särskilt tydligt när det gäller instrumentpanelen. Utformningen och färgsättningen på instrumentpanelen går tillbaka till designen hos den ursprungliga modellen av Bubblan, men trots detta har The Beetle ingen ”retro-look”.

Hos basversionen (Beetle) går denna panel i "Monochrome Black" – i modellversionen "Design" (alltså i det svenska normalutförandet) är den alltid lackerad i karossens färg. Väljer man "Sport"-utförandet har den en kolfiberlook ("Carbon Optik").


Beetle-fack och extrainstrument

På samma sätt som i den ursprungliga Bubblan har The Beetle ett handskfack ("Beetle-fack") integrerat i instrumentpanelen. The Beetle har också ett extra handskfack i underkant på instrumentpanelen. En annan trevlig detalj är extrainstrumenten som kan beställas som tillval, och som då återfinns på instrumentpanelens ovansida ovanför valt ljud-/navigationssystem.Här får du information om aktuell oljetemperatur, turbons laddtryck samt ett stoppur.

Ännu en nyhet är de olika rattarna som är specialdesignade för The Beetle. De har fått lackerade detaljer i ekrarna och varierar beroende på utrustningsversion.


Allt passar, helt enkelt

En utmärkande egenskap hos The Beetle är att den invändiga ergonomin och kupélayouten baseras på helt nya parametrar. Medan förarna av New Beetle nästan kunde känna sig som om de kördes av en chaufför på grund av att motorhuven satt så långt fram, erbjuder The Beetle en körupplevelse som är mycket sportigare. Varje funktion är inom nära räckhåll.


Gott om utrymme för fyra personer och bagage

Bilens utseende, ergonomi, manövrerbarhet och kvalitet samspelar och ger en ny, sympatisk bil med personlig stil. Dessutom erbjuder den praktiska vardagsfunktioner. Fyra vuxna har gott om plats även under långa resor, och bagageutrymmet har plats för upp till 905 liter bagage.

Det skjut- och tiltbara panoramasoltaket släpper in solskenet även under vintern och ljudsystemet från Fender underhåller under resans gång. Beetle kan också utrustas med Keyless Access, ett nyckellöst system för att låsa/låsa upp bilen och starta motorn. Den senaste generationens motorer ser till att miljön och budgeten påverkas så lite som möjligt.

Motoreffekten sträcker sig från 77 kW/105 hk till 147 kW/200 hk. Den mest bränsleeffektiva motorn 1,6 TDI med 105 hk – förbrukar mycket låga 4,3 l/100 km och erbjuder därmed körglädje med hänsyn till miljön. 1,2 TSI med 105 hk förbrukar 5,9 l/100 km.


Färgstark

The Beetle kommer erbjudas i elva olika exteriörlackkulörer som gör vardagslivet mer färgstarkt. De klassiska solidlackerna är "Candy White" och "Black". Det finns ytterligare tre solida lacker: "Saturn Yellow" (ljusgul), "Tornado Red" (sportigt röd) och "Denim Blue" (ljus marinblå). Volkswagen erbjuder också fyra metalliclacker: "Reef Blue" (mörkblå), "Toffee Brown" (varmt brun), "Platinum Grey" (elegant mörkgrå), "Reflex Silver" (spänstigt silvergrå) och "Moon Rock Silver" (elegant beige). Sist men inte minst erbjuds en pärleffektlack: "Deep Black" (glansigt svart).


Standardfälgar

Tre utrustningsversioner, tre standardfälgar, tre karaktärer. För Sverige gäller som sagt versionerna Design och Sport. "Design"-versionen har som standard 16-tums lättmetallfälgar "Whirl" med tio ekrar. "Sport"-versionen, har som standard 17-tums fälgen "Spin". "Spin" har fem distinkta ekrar. Detta hjul är för övrigt exklusivt för Beetle Sport.


Många olika fälgalternativ

Det finns även ett stort antal alternativa fälgar som tillval. Dessa inkluderar 17-tums fälgarna "Rotor" (med fem dubbla ekrar) och "Circle". "Circle" finns i två färgversioner: I "Circle White"-versionen är lättmetallfälgen vitlackerad, medan den är svart på "Circle Black"-versionen. Navkåporna och täckringarna är i krom på båda hjulen.

18-tumsfälgarnakännetecknas av "Disc" där en stor, glänsande platta är synbart kopplad till åtta ekrar på fälgkanten, och "Twister"- fälgen, som med sina fem ekrar, invändigt i silver och utvändigt i matt svart, ger lite av en "Fuchskänsla". Till "Sportutförandet" erbjuds också en 19-tums fälg "Tornado" med fem dubbla ekrar. Totalt nio olika fälgtyper alltså. Det är mycket för en bilmodell, men just sådana möjligheter att individuellt prägla sin bil är typiska för The Beetle.


Allsidig säkerhet

Med The Beetle presenterar Volkswagen en bil som står för högsta tänkbara säkerhet – både när det gäller den aktiva och passiva säkerheten. Naturligtvis är ESP (elektroniskt stabiliseringsprogram) standard liksom krockoptimerade nackskydd, säkerhetsbälten med försträckare fram samt ett effektivt nätverk av krockkuddar fram (avstängbar på passagerarsidan) och på sidorna som skyddar de åkande.

Karossen – som till stora delar är lasersvetsad och galvaniserad – uppvisar ett av de allra bästa vridstyvhetsvärdena i segmentet med 26 000 Nm/º.


Flera finesser som tillval

I Sverige kommer The Beetle att erbjudas i de två mer välutrustade versionerna: ”Design” och ”Sport”. Båda har en mycket unik karaktär. Utöver de bägge versionerna kan den också individualiseras med ett brett utbud av tillval:


Bi-xenon-strålkastare
och LED-varselljus. 15 LED-lampor, som svarar för varselljus och parkeringsljus, ramar in xenon-modulen.

Panoramasoltak
. Transparent, tiltbart och öppningsbart panoramasoltak av glas – hela 80 procent större glasyta jämfört med den förra generationen. För övrigt kan nämnas att det isolerande glaset blockerar hela 99 procent av UV-strålningen och 92 procent av värmeenergin.

Radio/CD och radio/navigationssystem
. Här erbjuder Volkswagen alla de system som står till buds för de andra modellserierna. Standard i Beetle är Radio/CD-kombinationen ”RCD 310” 4 x 20 W med åtta högtalare och dubbeltuner. Vassast bland ljudsystemen är ”RCD 510” som har inbyggd 6-skivors CD-växlare, uttag för SD-minneskort och manövrering via en pekskärm.

Instegsmodellen bland radio/navigationssystemen är ”RNS 315” som bl.a har en 5-tums pekskärm, CD-spelare och uttag för SD-minneskort. Det mest avancerade radio/navigationssystemet heter ”RNS 510” och erbjuder finesser som till exempel en 6,5” pekskärm, DVD-spelare, uttag för SD-minneskort och en hårddisk på 30 GB.


Premium sound system Fender
. Fender – denna legendariska amerikanska tillverkare av musikinstrument och förstärkare – delar nu, i ett samarbete med Panasonic, med sig av sitt kunnande till Volkswagen. Resultatet är Fender sound system som för Beetle erbjuds med 8 st högtalare samt en extra subwoofer och en förstärkare med en uteffekt på 400 Watt. De som väljer denna ljudanläggning får dessutom reglerbar orienteringsbelysning i kupén på köpet. Förutom indirekt belysning lyser detta system också upp två ljuscirklar runt högtalarna i framdörrarna. The Beetle är den första bil i Europa som kan erbjudas med Fender Sound System.

Nyckellöst låssystem
. The Beetle kan också beställas med Keyless Access, ett nyckellöst system för att låsa/låsa upp bilen och starta motorn. När man rör vid något av dörrhandtagen kontrollerar systemet med hjälp av en sändare om personen är behörig att låsa upp bilen eller ej. Sändaren kan man smidigt ha liggande i till exempel jack- eller byxfickan eller i handväskan. Om svaret är ja låser systemet upp dörrarna och gör det möjligt att starta bilen via startknappen i mittkonsolen. Även när man ska låsa bilen från utsidan gör man detta genom att röra vid något av de båda dörrhandtagen, i detta fall inom ett speciellt markerat område.

Svensk lansering

The Beetle lanseras i Sverige i november. Svenska priser samt utrustningsnivåer är ännu ej slutligt fastställda.


Viktiga fakta i sammandrag

Namn: The Beetle
Världspremiär: 18 april 2011 (Shanghai, New York, Berlin)
Marknadsintroduktion, Nordamerika: september/oktober 2011
Marknadsintroduktion, Tyskland: oktober 2011
Marknadsintroduktion, Europa: november 2011
(version för vänstertrafik: januari 2012)
Marknadsintroduktion, Asien: februari 2012
Marknadsintroduktion, Sydamerika: slutet av 2012/början av 2013
Typ: Kultbil
Modellvarianter i Sverige: "Design", "Sport"
Specialversioner för marknadslanseringen: "Black Turbo" och "White Turbo"
Effekt: Från 77 kW/105 hk till 147 kW/200 hk
Lägsta bränsleförbrukning vid blandad körning, Europa: 4,3 l/100 km (1,6 TDI)
Tre bensinmotorer (Sverige)
77 kW/105 hk (TSI)
118 kW/160 hk (TSI)
147 kW/200 hk (TSI)
En dieselmotor (Sverige)
77 kW/105 hk (TDI)
Premiär för ursprungliga Beetle: 1938
Premiär för New Beetle: 1998
Antal tillverkade hittills: > 22,5 miljoner
Antal sålda i Sverige: 472 110 (1948-1975), New Beetle 3 154 (1999-2010)
Formgivare: Walter de Silva (koncernen), Klaus Bischoff (Volkswagen). Utvändigt: Marc Lichte (teamledare), Chris Lesmana, Nisan Kucam. Invändigt: Tomasz Bachorski (teamledare), Ingo Brückmann. Färg och dekor: Oona Scheepers (teamledare), Susanne Gerken
Mått: Längd 4 278 mm, bredd 1 808 mm, höjd 1 486 mm, hjulbas 2 537 mm
Lastkapacitet: 310 till 905 liter


Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk