2011-09-13

Ny värmepumpstorktumlare från Miele halverar energiförbrukningen

Produktbild från företaget Miele AB - Ny värmepumpstorktumlare från Miele halverar energiförbrukningen

Mieles nya värmepumpstorktumlare PT5137WP är den första som tagits fram för användning i flerfamiljstvättstugor. Med 53 procent lägre energiförbrukning än konventionella torktumlare är den både ekonomisk och miljövänlig.

I samband med Elmiamässan i Jönköping den 8 -11 september lanserar Miele Professional värmepumpstorktumlaren PT5137WP. Värmepumpsteknikens främsta fördel jämfört med konventionella kondens- eller frånluftstorktumlare är att den mer än halverar (- 53 %) energiförbrukningen. Detta har stor ekonomisk betydelse eftersom en tumlare i en flerfamiljstvättstuga används mycket frekvent. Miljövinsten är också betydande då energiförbrukningen utgör den största delen av en tumlares miljö-påverkan under dess livscykel.

PT5137WP är försedd med en mycket effektiv kondensor och ett unikt filtersystem som minimerar underhållsbehovet. Torkningsprocessen är extra skonsam tack vare cirka 25 procent lägre torktemperatur. Dessutom är tumlaren betydligt enklare att installera än en frånlufts- eller kondenstorktumlare.

Ytterligare några intressanta produktnyheter i Mieles monter på Elmiamässan är två olika grovtvättmaskiner, PW6107 och PW5105, ”Slimline-tumlaren” PT8303 samt torkskåpet TS1120E.

Fokus i Mieles monter är vatten- och energieffektiv tvättutrustning. Förutom tvättutrustning visas även proffsdiskmaskiner och hushållsmaskiner för hyresfastigheter.

Pris, PT5137WP: Ca 29 000 kr, exkl moms
Lansering: September 2011

För ytterligare information kontakta:
Joakim Danielsson, produktchef, 08-562 29 521, 070-313 97 95, joakim.danielsson@miele.se
Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna, telefon: 08-562 29 000, E-post: info@miele.se

Om Miele
Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899.
Miele är en internationell koncern med drygt 16 600 anställda med produktion i Tyskland. 2010/2011 omsatte Mielekoncernen 2,95 miljarder euro.
Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik. ”Immer Besser”, fritt översatt ”Alltid bättre”, speglar de kärnvärden som Miele har haft ända sedan företaget grundades: Att ständigt sträva efter att åstadkomma något bättre.
Mer information om Miele finns på www.miele.se och www.miele.de

Information om företaget: Miele AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk