2011-09-23
Miljöegenskaper vid bilköp viktigare för kvinnor än för män
En majoritet av svenskarna kan tänka sig att köpa en biogasbil, men kvinnor är mer benägna än män att köpa en bil som drivs med biogas. Nästan två av tre kvinnor, 64 procent, kan tänka sig att köpa en biogasbil medan motsvarande siffra för män är enbart 55 procent.
Det är även kvinnor som anser att miljöegenskaper är viktigt när man diskuterar väsentliga urvalskriterier vid bilköp. Hela 65 procent av kvinnorna jämfört med 53 procent hos männen anser att en bils miljöegenskaper är en viktig parameter när man ska välja en ny bil.
Många känner till fördelarna med biogas; två av tre vet att biogas är det bilbränsle som har minst miljöpåverkan. Dessutom tycker mer än varannan svensk att en biogasbil har lika bra eller bättre prestanda jämfört med en bil som drivs av bensin eller diesel. Detta visar den undersökning E.ON låtit SKOP genomföra kring svenskarnas inställning och kunskaper om biogas.
- Det är glädjande att fler inser att biogas är ett klimatsmart bränsle med bra prestanda. Biogas som fordonsbränsle är en viktig dellösning för att nå ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Sedan 2008 har andelen som tankar biogas fördubblats och under förra året slog försäljningen av gasbilar rekord då det såldes fem gånger fler gasbilar än 2008. Om vi kan fortsätta den positiva utvecklingen kommer det leda till ett mer hållbart samhälle med en större andel klimatsmarta fordon på vägarna, säger Peter Engström, vd för E.ON Biofor.
För att öka synligheten kring biogas har E.ON tillsammans med Volkswagen och LRF för tredje året i rad tävlat med biogas i tanken i Sveriges största motorsportstävling STCC. Genom att utmana alla normer och inrotade föreställningar om vad motorsport är har Team Biogas, som första team i världen, bevisat att det går att vinna lopp i Sveriges tuffaste racingserie med biogas i tanken. I år har Team Biogas presterat otroligt bra på banan där föraren Fredrik Ekblom inför säsongsfinal på Mantorp i helgen har mästerskapsledning och stor chans att ta hem totalsegern.
- Våra framgångar i STCC med Team Biogas tror jag absolut ökat medvetenheten om biogas i en positiv riktning, både på racingbanan och utanför. Mycket tack vare de fantastiska framgångar teamet haft i år och tidigare år. Det är även roligt att se att vår undersökning visar att fler än varanan svensk tror att det är ett effektivt bränsle vid motortävlingar, säger Peter Engström, vd för E.ON Biofor.
Om undersökningen
På uppdrag av E.ON har SKOP genomfört en undersökning som jämför inställning och kunskaper om biogas, i undersökningen intervjuades 1 274 svenskar.
Resultat
- Totalt sett kan 59 procent av svenskarna tänka sig att köpa en en bil som drivs av biogas. Uppdelat på kön är samma siffra64 procent hos kvinnorna jämfört med 55 procent hos männen.
- Den främsta anledningen till varför de tillfrågade kan tänka sig att köpa en bil som drivs med biogas är miljöskäl.
- Kvinnor värderar miljöegenskaperna högre än män gör vid ett bilköp. Bland kvinnor är det 65 procent som anser att bränslets miljöegenskaper är viktig parameter vid bilköp, medan motsvarande siffra är 53 procent bland männen.
- Hela 66 procent av svenskarna anser att biogas är bilbränslet med minst miljöpåverkan.
- 45 procent av männen och 33 procent av kvinnorna, vet att biogas framställs av avfall och sopor. Det är betydligt färre som vet att biogas kan tillverkas av gödsel, 15 procent, eller avloppsslam, 7 procent. Män tror i större utsträckning än kvinnor att både avloppsslam och gödsel kan användas.
- Bilens miljöegenskaper kan kombineras med bra prestanda. En majoritet av svenskarna, 59 procent, anger att en biogasbil har lika bra eller bättre prestanda som en bil som drivs av bensin eller diesel.
- Fler än varanan svensk, 55 procent, anser att biogas är ett effektivt bränsle som kan användas vi motortävlingar.
Ytterligare information lämnas av Melinda Frigyesi Almström,
PR-ansvarig E.ON Sverige, telefon +46 70 75 386 75
E-post: melinda.frigyesi-almstrom@eon.se
www.eon.se
Information om företaget: E.ON Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk