2011-08-15

Löparskor inspiration till topptestad dammsugare

När de första löparskorna med inbyggda luftkuddar för stötdämpning lanserades förändrade det hela skobranschen. Idag revolutionerar den stötdämpande tekniken en helt annan bransch – dammsugarbranschen och utvecklingen av den topptestade dammsugaren Electrolux UltraOne.

Electrolux har flyttat löparskornas stötdämpande luftkuddar till dammsugarhjulen där de bidrar till ökad smidighet och minskat oljud vid städning.

För just slammer från hjul och begränsningar i rörligheten är det som irriterar mest vid dammsugning. Det framgår av AEG-Electrolux Noice Report 2007, där 2 000 personer i tio europeiska länder har beskrivit sina städvanor. Fyra av tio irriterar sig mest på att dammsugaren fastnar vid hörn och trösklar.

Traditionellt sett har dammsugarhjul varit små och tillverkade av hårdplast. Det har medfört att de lätt fastnat vid trösklar, repat ytor och skapat oljud. När Electrolux designers skapade UltraOne ersattes de klassiska hjulen med större, mjukare hjul som innehåller gasbubblor. Effekten är en följsam och nästintill ljudlös dammsugare som absorberar stötar och ljud bättre.

- Vi ville skapa ett mjukt hjul och löparskor med luftkuddar gav oss stor inspiration. Hemligheten ligger dock i att hitta den perfekta balansen mellan hårt och mjukt. Vi hittade lösningen inom en annan sport, nämligen inlines, säger Esbjörn Svantesson, Senior Industrial Designer på Electrolux.

Inlineshjul är slitstarka, har stor motståndskraft och klarar av ett enormt tryck. De var inspirationen för att skapa ett hjul som är både stabilt och hållbart. Kombinationen av inlines och löparskor blir ett dammsugarhjul som tar sig fram tyst, rullar mjukt och inte repar ömtåliga ytor.

Läs mer om Esbjörn Svantesson, utvecklingen av UltraOne och få tillgång till bilder här.

Electrolux dammsugare UltraOne är tillgänglig i handeln för ett rekommenderat pris från 3 475 kronor.

Varje år lanserar Electrolux en speciell ”Icon Color” av sin främsta dammsugare, UltraOne. Den unika färgen som väljs ut är framtagen utifrån rådande trender inom design, formgivning och produktutveckling.

För 2012 väljer Electrolux dessutom att för första gången låta konsumenterna utse sin favoritfärg. Nu kan alltså vem som helst gå in på Electrolux hemsida och rösta på den färg som man menar bäst representerar tidens trender och influenser.

Omröstningen finns här.

För mer information, vänligen kontakta: Johanna Hallander, PR-ansvarig Electrolux Sverige, Mobil: 0733-55 06 61, Direkt: 08-738 76 52, johanna.hallander@electrolux.se

Information om företaget: Electrolux, AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk