2011-12-28
Inga resurser sparas i reparationsarbetet
Effekterna av stormen Dagmar är fortfarande stora. I E.ONs elnät i Norrland är ännu 4 500 strömlösa vid lunchtid. Men prognoserna säger att flertalet av dessa kommer att få tillbaka elen under dagen.
- Vi har mycket bra med resurser igång och effektiva hjälpmedel för att snabba på arbetet, säger Anders Klemedsson, driftchef på E.ON Elnät.
Totalt arbetar cirka 250 personer med störningen, varav hälften är montörer i de hårdast drabbade områdena. Dessutom är ett stort antal skogsmaskiner igång och sex helikoptrar varav en med en stor gripklo som kan lyfta bort hela träd från ledningen.
Genom att flyga över elnätet med helikoptrar får man en god överblick över skadorna. Det blir då lättare att leda återställningsarbetet och att göra mera tillförlitliga prognoser. På många ställen är skadorna elnätet mycket stora med många stolpbrott, avslagna ledningar och sönderslagna transformatorer.
- De prognoser vi har nu säger att flertalet av kunderna kommer att få tillbaka strömmen under dagen. Det kommer dock att finnas ett betydande antal strömlösa även under morgondagen, sannolikt också en del strömlösa till fredagen, säger Anders Klemedsson.
- Det tar dessvärre längre och längre tid att få in de sista kunderna. Att reparera en stor ledning med många kunder i början av en störning kräver i princip lika stor arbetsinsats som att reparera en ledning med en kund i slutet av störningen.
- Vi inser vilka umbäranden det innebär att strömlös. Därför sparar vi inga ansträngningar för att återställa elnätet tills siste kund fått tillbaka elen.
För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40.
Utsänt av E.ON Elnät Sverige AB
Strategi & Kommunikation
Johan Aspegren
Information om företaget: E.ON Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk