2011-10-15
Hamilton och Pirelli Pzero supersoft i pole position inför Koreas GP
McLarens Lewis Hamilton bröt Red Bulls monopol på pole position i årets Formel 1-VM genom att köra snabbast under kvalet till Koreas GP. Hamiltons pole position var hans första sedan Canadas GP 2010 och han slog tvåan på startgriden, årets världsmästare Sebastian Vettel, med 2 tiondelar genom att med Pirellis mjukaste, röda gummiblandning köra ett snabbaste varv på 1,35,820. Red Bulls överlägsenhet i årets VM bevisas av att detta var första gången som en bil från det österrikiska stallet missade pole position sedan förra årets GP i Brasilien.
I motsats till fredagsträningarna genomfördes kvalet i torrt och varmt väder. I första kvalperioden, Q1, överraskade Red Bull genom att från start köra på Pirellis mjukaste blandning supersoft. De flesta andra valde att starta med de gula, mjuka däcken men övergick sedan till supersoft under resten av kvalet. Eftersom regn dominerat fredagsträningarna fick teamen jobba hårt under hela kvalet med att få till inställningarna på den torra banan.
Mest troligt är att de flesta teamen väljer en trestoppsstrategi för söndagens race, och som vanligt stod en del bilar kvar i depån under sista kvalperioden Q3, för att spara däck till tävlingen. Det här är något som diskuterats flitigt innan tävlingen, Pirellis motorsportchef Paul Hembery har försökt få både teamen och FIA att acceptera en regeländring så att de förare som når Q3 också tvingas köra detta pass.
Däcksslitaget hos Pirellidäcken motsvarade förväntningarna och de olika strategierna under kvalet skvallrade om att vi under morgondagens tävling kan få se intressanta strategiska varianter bland teamen.
Pirellis Paul Hembery: "Teamen fick väldigt kort tid på sig att utvärdera de mjuka och supemjuka däcken innan kvalet, men från det vi sett kan vi vänta oss tre depåstopp under söndagens race. Vi vill testa prestandan hos våra gummiblandningar nu i slutet av säsongen innan vi bestämmer oss för vad vi skall göra 2012. Supersoftdäcket fungerar effektivt i ungefär 10 varv och det mjuka upp till 20. Förväntad tidsdifferens är runt en sekund efter vad vi sett idag."
Mer info i bifogade pressreleaser på engelska.
Information om företaget: Pirelli Tyre Nordic AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk