2011-12-01
Findus välkomnar WWF''s publicering av den sjunde upplagan av "Fisk till Middag?"
Igår lanserade Världsnaturfonden WWF den sjunde upplagan av konsumentguiden "Fisk till middag?" vid en presskonferens på Restaurangakademien i Stockholm. Östersjötorsken som MSC-certifierats under 2011 ligger på grönt ljus liksom ett 25-tal andra fiskar.
– Det ska inte vara svårt att välja rätt fisk. Utfiskningen av världshaven är en gigantisk utmaning. Men att konsumenterna kan välja fler gröna fiskar än för några år sedan ger hopp, vilket Östersjötorsken visar, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF, i ett pressmeddelande från WWF.
Findus välkomnar den nya konsumentguiden från WWF som bl a lyfter fram den MSC-certifierade (Marine Stewardship Council) Östersjötorsken som grönmärkt.
- Det är glädjande att konsumenternas kännedom om MSC ökar och vi är övertygade om att WWF''s konsumentguide bidrar till att öka denna medvetenhet, säger Inger Larsson, hållbarhetsdirektör på Findus.
- Vi ser också fram emot att den första ASC-certifierade (Aquaculture Stewardship Council) odlade fisken når konsumenterna under våren 2012, säger Inger Larsson.
Enligt WWFs opinionsundersökning i 14 EU-länder svarar i genomsnitt 88 procent att de vill köpa fiskprodukter från hållbara bestånd. Sju av tio uppger att de inte har tillräcklig information för att välja hållbar fisk på tallriken. Konsumenter, producenter, handel och restauranger kan bidra till att välja bort hotad fisk.
För Findus har frågan om uthålligt fiske alltid varit mycket viktig. Findus var först med att introducera MSC certifierad fisk i Sverige 2003. Under 2011 lanserade Findus MSC certifierad Östersjötorsk.
- Findus har som mål att all vildfångad fisk ska vara MSC-certifierad senast utgången av 2012! Det stämmer väl med WWF''s intentioner, säger Inger.
Samtidigt arbetar nu Findus aktivt tillsammans med sin leverantörskedja för att ASC certifiera (Aquaculture Stewardship Council) den odlade fisken och avser vara först med ASC märkt fryst fisk under 2012.
- Miljömärkningar som MSC och ASC hjälper konsumenterna att göra sunda val i frysdisken och därför blir den en viktig del i hållbarhetskommunikationen, säger Anna Broekman, kommunikationschef på Findus.
Fakta om WWFs Fiskguide:
En nyhet i den sjunde upplagan är att Östersjölaxen hamnar på rött ljus. Bestånden är sköra på grund av dålig förvaltning och unglaxen har svårt att överleva.
Torsk, gös, hoki, rödspätta, sej och sill hör till de 25 fiskarter som har grönt ljus – om de är miljömärkta enligt den globala certifieringen MSC (Marine Stewardship Council) eller Krav. Ålen, blåfenad tonfisk och jätteräkan är fortsatt röda.
Konsumentguiden lanserades första gången i Sverige 2002. Målet var att underlätta för konsumenter, dagligvaruhandel och restauranger att göra hållbara fiskval. Enbart i Sverige har den spridits i miljontals exemplar.
”Fisk till middag?” är en del av WWFs arbete för att värna hållbara marina ekosystem och stoppa den allvarliga utfiskningen av haven. WWF arbetar samtidigt för att det juridiska skyddet för livet i havet ska stärkas.
Konsumentguiden är ett samarbete mellan WWF i flera europeiska länder – i Danmark, Norge, Sverige, Polen, Tyskland, Österrike och Holland.
Fakta om Marine Stewardship Council MSC:
MSC - Marine Stewardship Council - är en internationell organisation som arbetar tillsammans med fisken, företag, forskare, och miljöorganisationer samt med allmänheten för att främja det bästa miljövalet för fisk och skaldjur. MSC:s standarder och metoder uppfyller bästa praxis för certifiering och miljömärkning.
Fakta om Aquaculture Stewardship Council ASC:
ASC – Aquaculture Stewardship Council – är en global hållbarhetsmärkning för odlade fisk- och skaldjursprodukter. ASC grundades 2009 och de första certifierade produkterna kommer på marknaden under 2012. Bland arterna som kan komma att certifieras finns bland annat lax, tilapia, tropisk räka och hajmal/pangasius. ASC ställer bland annat krav på arbetsförhållanden, ett ansvarsfullt användande av foderfisk och begränsningar av övergödande näringsämnen.
För mer information kontakta Inger Larsson, Hållbarhetsdirektör på Findus på telefon 042-86000 eller email inger.larsson@se.findus.com eller Anna Broekman, kommunikationschef på telefon 042 - 86 000 eller email anna.broekman@se.findus.com
Information om företaget: Findus Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk