2011-10-13
10 000 följer nu SJ på twitter varje dag
SJ har fått sin 10 000:e följeslagare på twitter. SJ har därmed flest antal följare bland alla företag som twittrar på svenska.
– Kontakten med våra resenärer på sociala medier är väldigt viktig och vi får in många bra tips och förslag på förbättringar, säger Elisabeth Lindgren, kommunikationsdirektör på SJ.
SJ startade twitter-kontot för snart två år sedan, den 26 oktober 2009. När kontot öppnades dröjde det bara några timmar innan företaget fått 400 följare.
– Sedan dess har vi skickat nästan 38 000 tweets i en löpande dialog med våra resenärer där vi svarar på frågor och informerar om tågtrafiken, säger kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren.
Idag rankas SJ som ett inflytelserikt företagskontona på svenska. Intresset för att twittra med SJ fortsätter att växa. För SJ är sociala medier ett viktigt sätt att föra en dialog med sina kunder och intressenter. Bland alla som twittrar på svenska så är SJ nu, enligt http://twittoppen.se/, det svenska twitterkonto som har näst mest inflytande inräknat både företag och privatpersoner.
SJ har genom sitt arbete med sociala medier fått Kommunikatörens pris ”Bäst på kommunikation 2010 genom att använda en mix av traditionella och nya medier”. Varje vardag arbetar totalt nio personer med SJs sociala medier.
– Vi ser twitter som en viktig kanal för ett företag som vill vara modernt och tillgänligt i sin kommunikation med kunderna, säger Elisabeth Lindgren.
SJ gratulerar sin 10 000:e follower, Yvonne Ingle från Östervåla, som får 10 000 SJ Priopäng som kan växlas in till valfri resa med SJs tåg.
– Jag tågpendlar varje dag och twitter är ett bra sätt att snabbt få reda på eventuella förändringar och förseningar i trafiken. Genom att bli follower på twitter kan jag även lämna mina synpunkter direkt till SJ och det kommer jag att utnyttja, säger Yvonne Ingle.
SJ kommer att fortsätta utveckla kundkontakten genom sociala medier och twitter.
– Nu när vi har passerat den magiska 10 000-gränsen ser vi fram emot nästa steg där vi ska fortsätta utvecklas tillsammans med våra followers på twitter, säger Elisabeth Lindgren.
Bilden: Yvonne Ingle från Östervåla blev SJs 10 000:e twittrare.
För mera frågor, kontakta Elisabeth Lindgren 010-751 55 01 eller twitterredaktör Tommy Thorngren 010-751 54 97
Information om företaget: SJ AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk