2010-03-15
STILL lanserar Blue-Q på nya gasol- och dieseltruckar
STILL-koncernen har lanserat helt nya gasol- och dieseldrivna gaffel-truckar som sätter en helt ny standard för energibesparing. STILL är helt ensam med tekniken - ingen kan göra det bättre! Intresserade kan se och uppleva de nya truckarna på mässan Logistik & Transport 2010 som arrangeras den 4-6 maj på Svenska Mässan i Göteborg.
Tekniken presenteras på en ny serie förbränningsmotordrivna gaffeltruckar med 1,6 , 1,8 samt 2,0 tons lyftkapacitet. De nya STILL-modellerna kör fortare än de övriga på marknaden – kostar ungefär lika mycket i inköp – men uppvisar en uppseendeväckande låg bränsleförbrukning som ger kunderna stora besparingar jämfört med alla konkurrerande truckar.
Med en bränsleförbrukning på enbart 2,0 liter/timme (testat på en 1,6-tons truck enligt VDI 2198 / 60 cycler per timme) är den nya STILL RX 70-16 världens mest ekonomiska gaffel-truck i sin klass.
Trucken blir dessutom den första förbränningsmotordrivna gaffeltrucken som utrustas med Stills nya Blue-Q energisparutrustning som ger truckföraren möjlighet att spara ytterligare 10%. Tekniken är likvärdig, oavsett om trucken är gasol- eller diseldriven.
Skillnad mot konkurrenter
Skillnaden mellan STILL och andra truckfabrikat uppgår i genomsnitt till 1 liter diesel per driftstimme vilket i realiteten ger en besparing på 45000 kr per gaffeltruck över en femårsperiod (9 kr/liter x 1000 driftstimmar x 5 år). För företag som har mer än en gaffeltruck eller kör i två- eller treskift blir besparingen mångdubbel – och för de företag som har en större truckflotta kan besparingarna uppgå till flera miljoner kronor. Diesel blir dyrare och dyrare för varje år – därför är STILLs nyheter extra intressanta att bekanta sig med.
STILL är ensamma på marknaden
Den extremt låga energiförbrukningen är resultatet av många års konsekvent utvecklingsarbete. STILL använder sig av hybridteknologi med en elektrisk växelströmsmotor som styrs optimalt och samtidigt är mycket driftssäker. Den nya STILL RX 70 framstår som en särdeles välkonstruerad maskin "Made in Germany", gjord för att uppfylla branschens allra hårdaste krav.
Det är en unik situation för STILLs kunder – man kan spara till sig en eller flera "gratis" gaffeltruckar – enbart genom minskad bränsleförbrukning.
Vad är Blue-Q
STILL sätter standarden vad gäller förhållandet mellan ekonomi och prestanda där Blue-Q står för Q=IQ, underförstått en intelligent användning av teknik kombinerat med ansvarstagande för miljön.
De energibesparande åtgärderna får också en positiv effekt när det gäller att reducera CO2-utsläpp vilket Still-koncernen är ensam om i truckbranschen.
Redan 2008 introducerade STILL Blue-Q på eltruckar där vid tester besparingar på upp till 20% har uppmätts. När Blue-Q-tekniken nu införs på koncernens förbränningsdrivna truckprogram – som ju redan är ledande när det gäller bränsleekonomin, säkras en besparing på ytterligare 10%!
Med lanseringen av Blue-Q på förbränningsmotordrivna truckar får truckföraren en aktiv roll i kampen för bättre bränsleekonomi och en bättre miljö. Han skall nämlingen i framtiden besluta om arbets-situationen gör det möjligt att spara bränsle, vilket i förlängningen sparar pengar till företaget och minskar CO2-utsläppen. Enbart genom att aktivera Blue-Q (den blåa knappen på instrumentpanelen) startar man besparingsfunktionen.
Blue-Q på en STILL gaffeltruck påverkar inte enbart körkarakteristiken utan kopplar även bort onödig elektrisk förbrukning. När trucken backar lyser backljusen -medan de främre strålkastarna kopplas bort. Omvänt gäller när trucken kör framåt. När truckföraren lämnar gaffeltrucken kopplas automatiskt torkare, arbetsstrålkastare och stolvärme bort. Under en arbetsdag svarar Blue-Q för en icke föraktfull besparing, som från truckförarens synpunkt sker helt automatiskt.
Information om företaget: Still Sverige AB