2010-04-16

Skånska Byggvaror tar klivet in i ny era, Premiär för TV-reklam och modernare profil

Produktbild från företaget Skånska Byggvaror AB - Premiär för TV-reklam och modernare profil

Skånska Byggvaror har sedan 1965 sålt byggvaror via postorder och e-handel till över en miljon nöjda kunder. Idag är man ett av Sveriges största och mest framgångsrika distans- och e-handelsföretag. Nu tar företaget klivet in i en ny era. Den 19 april har Skånska Byggvarors allra första TV-reklamfilmer premiär, samtidigt som företaget lanserar en ny, modernare profil.

- Vi har beslutat oss för att ta ett nytt steg i vår marknadsföring och huvudsyftet med satsningen på TV-reklam är att öka kännedomen om varumärket samt att ytterligare öka trafiken till skanskabyggvaror.se. Vår e-handelsbutik är redan nu en av Sveriges största men vi välkomnar mer än gärna ännu fler kunder, säger Tina Dalemo, marknadschef på Skånska Byggvaror.

- Det ska bli spännande att följa hur TV-reklamen fungerar som komplement till vår övriga marknadsföring som huvudsakligen sker via annonsering i fackpress, DR-kampanjer och digitala utskick till befintliga kunder.

Tryggt, enkelt och prisvärt
Skånska Byggvaror omsätter ca 350 Mkr per år och de senaste åren har en allt större andel av försäljningen skett via hemsidan. TV-reklamen ska göra att ännu fler får upp ögonen för att Skånska Byggvaror är ett jordnära, tryggt och prisvärt alternativ på byggmarknaden, med ett eget sortiment av kvalitetsprodukter.

- TV-reklamen, som vänder sig till personer i åldersgruppen 25-60 år som äger sitt boende eller fritidshus, ska berätta att det är enkelt och bekymmersfritt att handla hos oss. Efter beställning levererar vi kostnadsfritt över hela Sverige, hela vägen fram till ytterdörren.

- Därför har vi även tagit fram en ny pay off – ”Nöjda hemmafixare över hela Sverige” – för att lyfta fram att vi är ett attraktivt alternativ oavsett var man bor i landet.

Ny vässad profil
För att markera att Skånska Byggvaror är ett modernt och framåt företag som lever och utvecklas med sin tid, vässar man nu även sin profil och logotyp. Eftersom en allt större andel av försäljningen sker via nätet var det naturligt att lyfta fram företagets domännamn i den nya logotypen. Logotypen har även fått ett ansiktslyft samtidigt som det införts nya grafiska element och teckensnitt i såväl den tryckta som den digitala kommunikationen från Skånska Byggvaror.

- Vi tänker fortsätta att utvecklas och finnas i minst 45 år till, och de satsningar som vi nu gör markerar att vi vill vara en av nyckelaktörerna på den svenska byggmarknaden, förklarar Tina Dalemo.

För mer information, kontakta:
Tina Dalemo, marknadschef
Tel: 0733–22 30 04
E-post: tina.dalemo@skanskabyggvaror.se
Växel 042-25 30 00
Besöksadress: Kanongatan 13, 254 67 Helsingborg

Information om företaget: Skånska Byggvaror AB