2010-04-22

Nätmöten löste askhotet

En rad internationella företag i Sverige drabbas av inställda flygtransporter på grund av isländska vulkanaskan. För industrin blir konsekvenserna leveransförseningar och nyckelpersoner som fastnar i trafikkaoset. Stålkoncernen Ruukki är rustad att tackla situationen med att ha implementerat digitala mötesverktyget Live Meeting, och sparat 50 miljoner på på köpet!

Ruukki som finns verksam i 27 länder och har 11 500 medarbetare har kunnat spara avsevärda kostnader, med hjälp av verktyget Live Meeting. Reskostnader har reducerats kraftigt första halvåret 2009, på två månader sjönk reskostnaden med 39% jämfört med motsvarande period året tidigare. Visserligen påverkar den globala ekonomiska situationen en del av nedgången men åtskilliga besparingar gjordes. Att Ruukki skulle kunna spara mycket pengar på minskat resande var det inget tvivel om. Men att det skulle bli så mycket som 5,3 miljoner Euro hade ingen väntat sig.

Stålkoncernen Ruukki började titta på olika lösningar för en effektivare kommunikation inom koncernen för fyra år sedan. Den finansiella krisen blev en katalysator.
- När marknaden började vika sedan satsade vi mycket på att få ut tekniken för nätmöten i hela företaget, berättar IT-chef Pelle Petersson. Live Meetings är ett utmärkt sätt att arrangera möten och diskutera olika ämnen. Live meeting är inte bara ett digitalt mötesverktyg utan kan även ge nya sätt att jobba. Det är även ett starkt bidrag i det miljömedvetande arbete Ruukki engagerar sig i på bred mark.

Finansdirektören Riku Mäkinen var hur som helst inte en av de svårövertalade.
- Jag är oerhört glad över att jag slipper resa så mycket. Dessutom har det blivit enklare att dela information och det går snabbare att fatta beslut.

Det råder inga tvivel om att Live Meeting har fått en stor betydelse i Ruukkis dagliga kommunikation och samarbete. Flitiga användare är bl a personalen i Sverige. Genom att sålla och omsorgsfullt välja ut vilka som är nödvändiga möten/resor att närvara fysiskt på har mycket tid, pengar sparats och gett ökad effektivitetsgrad.
Snart kommer även mobilerna att kopplas samman med plattformen, så att det ska gå att ringa internationella samtal för lokal mobiltaxa, förklarar Pelle Petersson, IT-chef, Ruukki Sverige.

För mer information vänligen kontakta:
I Sverige: Maria Hoffstein, Marknadschef Skandinavien
Tel.nr 010-78 78 507

Information om företaget: Ruukki Sverige AB