2010-06-11
Wärtsilä installerar en bränslecellsenhet på ett fartyg - den unika SOFC-teknologin genererar el till Wallenius' biltransportfartyg 'Undine
Wärtsilä har installerat WFC20-bränslecellsenheten ombord på 'Undine', ett biltransportfartyg, som ägs av det svenska Wallenius Lines och drivs av Wallenius Marine. Denna unika bränslecellsenhet är världens första i sitt slag och under testperioden genererar el nästan helt utan utsläpp. Projektet är ett viktigt steg mot miljövänligare sjöfart och renare sjötransporter.
Bränslecellsenheten, som har en nominell effekt på 20 kW, är baserad på planar fastoxidteknik (SOFC) och drivs med metanol. Metanol är speciellt väl lämpat som bränsle för WFC20, eftersom dess sammansättning enkelt kan anpassas till bränslecellsenheten. Metanol produceras av naturgas eller förnybara råvaror som förgasad biomassa. Metanol är vanligt förekommande inom olje- och processindustrin och finns i alla större hamnar.
Installationen av bränslecellsenheten WFC20 ombord på 'Undine' är en del av ett samarbetsprojekt inom det internationella METHAPU-konsortiet. Medlemmarna i konsortiet är Wärtsilä, Wallenius Marine, Lloyd's Register, Det Norske Veritas och Universitet i Genoa, som alla är globalt aktiva inom systemintegration av bränsleceller, hållbar sjöfart, klassifikationsarbete eller miljöutvärdering. EU finansierar projektet med en miljon euro och det är en del av EU:s sjätte ramprogram (FP6).
Huvudmålet med METHAPU-projektet är att för global sjöfart utveckla och validera nya teknologier som kan minska fartygens miljöpåverkan. Ett annat viktigt mål är att skapa nödvändiga internationella bestämmelser för metanolanvändning ombord på kommersiella fartyg och att tillåta användningen av metanol som ett marint bränsle.
"Utvecklingen av hållbara sjötransporter är vår långsiktiga målsättning och något som Wallenius Marine är starkt engagerat i. METHAPU-projektet stöder denna vision genom utvecklingen av hållbar bränslecellsteknik för kommersiella transporttillämpningar. Projektet erbjuder också möjligheten att i större omfattning kunna använda oss av nya förnybara marinbränslen. Wärtsiläs breda expertis inom SOFC-bränslecellsteknologin ger oss dessutom en utmärkt plattform som vi kan ha nytta av i framtiden", säger Per Croner, VD för Wallenius Marine.
'Undine', med Wärtsilä FC20-bränslecellsenheten, lämnade Bremerhaven i Tyskland i maj, och fortsätter färden till USA via Sverige och Storbritannien. Valideringsprocessen, som genomförs till havs, kommer att ge mycket viktig och värdefull information för framtida utveckling av den här teknologin för tillämpningar i marina miljöer.
En viktig del av Wärtsiläs strategi
Bränslecellsteknologin anses vara en av de mest intressanta energiproduktions- formerna i framtiden. Förutom metanol kan Wärtsiläs bränsleceller effektivt drivas med olika gaser som bränsle med mycket låga utsläpp av kväveoxid (NOx) och svaveloxid (SOx) och partikelutsläpp, vilket ger mindre skadlig miljöpåverkan. Bränslecellsteknologin förväntas därför också vara till stor nytta för sjöfarten när de internationella reglerna för utsläpp blir allt strängare.
Utvecklingen av bränslecellstekniken är en del av Wärtsiläs långsiktiga produktutveckling och målet är att den ska komplettera företagets produktportfölj. Att ta fram tekniker för miljövänlig och mer hållbar energiproduktion är en viktig del av Wärtsiläs strategi. Under 2008 levererade Wärtsilä en unik bränslecellsenhet till bostadsmässan i Vasa i Finland. Denna WFC20-bränslecellsenhet producerar el och värme. Den körs på metangas från en närliggande sopstation och drivs av Wärtsilä.
Information om företaget: Wärtsilä Oyj Abp