2009-08-11
Scania använder ny teknik för att leva upp till EU:s miljökrav
Scania har valt ett nyutvecklat instrument från Rowaco AB för mätning av utsläppsnivåer från dieselmotorer. Det gör att motortillverkaren står väl rustad för att klara de nya, skärpta EU-kraven. Systemet heter ESS100 och använder en optisk mätmetod (FTIR-spektroskopi) som klarar av att, i realtid, mäta fler än 20 olika gaskomponenter samtidigt.
Tillverkarna av dieselmotorer står inför en tuff utmaning när EU-kraven för utsläpp av ammoniak och kväveoxider skärps väsentligt. EU-direktivet Euro 6 träder i kraft den 31 december 2014. När det gäller fordon för persontransporter och varutransporter rör det sig om sänkningar av utsläppsnivåer med upp till 80 procent jämfört med den tidigare normen. Gränsvärdena för utsläpp av kväveoxider från dieselfordon har sänkts från 2 gram per kwh till 0,4.
När Scania först kom i kontakt med Rowaco var behovet primärt att hitta en utrustning för att mäta ammoniak. När den första prototypen av ESS100 levererades såg dock Scania att potentialen var betydligt större än så. Tack vare systemets flexibilitet är det nämligen också möjligt att analysera många gaskomponenter samtidigt. Detta var huvudskälet till att Scania började överväga att använda FTIR-spektroskopi som analysteknik. Scania utvärderade därför för- och nackdelar gentemot konkurrerande tekniker.
Stefan Dungner är ansvarig för den mätutrustning som Scania använder vid emissionsmätningar på motorer:
”Med tanke på de höga kraven från Euro 6 gäller det att ha riktigt bra utrustning. Därför valde vi Rowacos instrument vars mätteknik är enkel, tillförlitlig och robust. ESS100 är mycket flexibelt och möjligheten att kunna utföra mätningar av snabba förlopp i realtid avgjorde. Det ger de mest relevanta och tillförlitliga mätresultaten.”
Samarbetet mellan Scania och Rowaco har varit tätt och följsamt redan från start. Scania har hela tiden varit med och specificerat den pilotversion av ESS100 som man köpte. På så sätt har man kunnat följa och påverka utvecklingen så att systemet hela tiden kunnat anpassas efter Scanias krav och behov.
Rune Berge, VD på Rowaco:
”Genom det täta samarbetet har ESS100 successivt förbättrats och utvecklats under resans gång. På så sätt blir instrumentet ”framtidssäkrat” för att kunna leva upp till eventuella ytterligare krav i kommande EU-regler.
Fakta, ESS100:
ESS100 är ett nyckelfärdigt system, bestående av både hård- och mjukvara, som mäter utsläppsnivåer av ett 20-tal olika gaskomponenter som exempelvis ammoniak och kväveoxider. ESS100 är anpassat för, och utvecklat i, motorutvecklingslaboratorium och kan både användas manuellt i ett användarvänligt grafiskt gränssnitt, och automatiserat från ett överordnat system.
Fakta, FTIR-spektroskopi:
FTIR (Fourier Transform Infrared Spectroscopy) är en optisk mätmetod. Tekniken bygger, enkelt beskrivet, på att låta avgaserna strömma genom en mätkammare som genomlyses av infrarött ljus. En del av ljuset absorberas av de gaskomponenter som finns i mätkammaren och genom att analysera resterande ljus kan sammansättningen av avgaserna beräknas. Med hjälp av FTIR-spektroskopi kan 200 gaskomponenter analyseras, varav ett 20-tal simultant.
Information om företaget: Rowaco AB