2009-08-24
Starkaste sommarmånaderna sedan starten 1965.
Skånska Byggvaror växer starkt mitt i krisen.
Per-Ivan Christiansson, vice vd på Skånska Byggvaror
Skånska Byggvaror trotsar finanskrisen och fortsätter växa stadigt i
utmanande tider. Första halvåret växte Skånska Byggvarors försäljning med
över 6 procent och i juni-juli ökade försäljningen med hela 30 procent. Fler
produktlanseringar än tidigare och fortsatt fokus på e-handel bidrar till
försäljningsökningen.
Trots ett utmanande marknadsklimat under våren 2009 fortsätter Skånska Byggvaror att växa
stadigt och med en urstark avslutning på halvåret växte omsättningen med drygt 6 procent. Med
runt 30 procent ökad försäljning i både juni och juli summerar Skånska Byggvaror den enskilt
starkaste sommarförsäljningen sedan företagets start 1965.
Under första halvåret valde över 30 000 svenskar att beställa någon av Skånska Byggvarors
produkter. Särskilt framgångsrik har försäljningen av uterum och dörrar varit. Den kraftiga
försäljningen under sommaren tolkas som att svenska villaägare varit ovanligt måna om att få hem
varorna lagom till semestern. ROT-avdrag och sänka räntor stimulerar villaägarna till investeringar.
- Sommaren 2009 valde svenska villaägare hemmet framför semesterresan. Vi märker
tydligt att fler och fler vill satsa på att förbättra sin hemmiljö och att fler och fler vänder
sig till Skånska Byggvaror. Vi är ödmjukt stolta över framgången under första halvåret
och tackar våra kunder för deras förtroende. Nu siktar vi på en händelserik höst med
oförändrade eller sänkta priser till nytta för våra kunder, säger Per-Ivan Christiansson,
vice vd på Skånska Byggvaror.
Satsningen på enkel och trygg e-handel har varit prioriterad och för första gången har nu e-handel
vuxit sig större än telefonförsäljning på Skånska Byggvaror. Därmed är nu hemsidan Skånska
Byggvarors största försäljningskanal. Under det senaste halvåret har företaget utvecklat såväl ehandel
som kommunikationen på www.skanskabyggvaror.se. Skånska Byggvaror rankas som en av
Sveriges 15:e största e-butiker, oberoende av bransch, enligt tidningen Internet World.
Skånska Byggvaror räknar med att öka försäljningen med uppemot 10 procent för helåret 2009.
Information om företaget: Skånska Byggvaror AB