2006-05-22

Schenker tar Volvo Ocean Race jorden runt

Produktbild från företaget Schenker AB - Volvo Ocean Race

Världens mest kända seglingstävling sträcker sig över sju månader och fem kontinenter. Vid vart och ett av de nio hamnstoppen upprättas en enorm sponsorutställning för både allmänhet och världspress. Mässmaterialet skeppas från hamn till hamn i cirka 120 stora containrar och Schenker ansvarar för allt gods som följer de tävlande båtarna. Bakom rodret för logistik och transport står projektledarna Anneli Larsson och Victoria Saralegui.

Majoriteten av containrarna innehåller material för utställningen och området kring båtarna, medan några fungerar som mobila kontor. Totalt rör det sig om ungefär 60 stycken men för att hinna bygga upp ¿race village¿, och det så kallade ¿wet team¿-området vid vattnet, på varje hamnstopp krävs dubbel uppsättning av allt. Byggnationen startar ett par veckor före respektive etappmålgång och blir som en egen stad i staden med utställningshallar, sponsorpaviljonger, restauranger och utrymme för de tävlande. Då man börjar riva utställningen på ett av hamnstoppen har uppbyggnaden redan påbörjats på nästa. Anneli Larsson och Victoria Saralegui har hand om varsin godsuppsättning och arbetar på så vis i skift. På resande fot i cirka en och en halv månad och hemma i Göteborg i en.

Förutom projektledarnas insatser följer ett arbetslag godset med flyg hela vägen från start till mål, plus att man tar hjälp av lokala Schenkeranställda vid respektive hamnstopp. Arbetet i sig är minst sagt varierande och kan innebära allt ifrån att hitta gods på villovägar i Spanien till att väcka sovande mässvakter i Brasilien.
- Folk har ofta en väldigt glamouriserad bild av vad jobbet innebär. Självklart är fördelarna många, det är underbart att få se världen på det här sättet. Men när vi väl är ute är det tidiga morgnar, sena kvällar och måndag i princip varje dag, konstaterar Victoria Saralegui.

Inför varje byggtillfälle hjälps man åt tills allt är helt klart, men eftersom Volvo är huvudkund har deras utrustning hela tiden högsta prioritet. Fokus ligger på marknadsföring och i Volvos paviljong hittar man bland annat bilar, grävmaskiner, lastbilsmoduler och motorer.

Montern är 400 kvadratmeter stor och det krävs en container bara för att skeppa den elektronik som behövs.
- När Volvos medarbetare anländer måste allt vara i ordning, vilket alltid är en utmaning. Om det är något jag lärt mig så är det att uttrycket ¿om en timme¿ kan betyda helt olika saker beroende på var i världen man befinner sig, säger en leende Anneli Larsson.

Information om företaget: Schenker AB