2008-05-14
Opus Prodox AB vinner ny viktig order från BMW
– Levererar ny elektronisk körjournal för företag i DACH-regionen
Opus Prodox AB har vunnit sin första order på bolagets nya spetsprodukt TripLogPRO, en elektronisk körjournal som även innehåller GPS och kartprogram. En ny version av TripLogPRO lanserades under CEBIT-mässan tidigare i år och nu blir BMW den första kunden. Systemet är specialanpassat för DACH-regionen, det vill säga Tyskland, Österrike och Schweiz. Ordern är värd 1,5 miljoner SEK.
Opus har haft ett samarbete med BMW och levererat elektroniska körjournaler sedan 2006. Den nya versionen av TripLogPRO är framtagen efter specifika krav från BMW och med den nya ordern fördjupas alltså samarbetet ytterligare.
– Försäljningen av körjournalerna under 2007 motsvarade inte riktigt förväntningarna men vårt utvecklingsarbete har förbättrat affärsmöjligheterna avsevärt, säger Magnus Greko, vd för Opus. Den nya produkten är skräddarsydd för Tyskland, Österrike och Schweiz och är dessutom enklare att koppla in mot en dator, vilket var ett tydligt önskemål från kunderna.
Möjligheterna för den nya produkten är goda. Inte minst eftersom ett nytt regelverk infördes för egenföretagare i Tyskland under år 2007. Regelverket innebär att förhållandet mellan tjänste- och privatkörningar för förmånsbilar måste redovisas till Skattemyndigheten.
– Vi tror att det skapar en stor marknad för elektroniska körjournaler i Tyskland men det hänger på att myndigheternas krav följs upp, säger Magnus Greko. Försäljningen har ökat under 2008 och förhoppningsvis är ordern från BMW bara den första av många liknande. Inte minst eftersom den nya versionen av TripLogPRO är anpassad för flera olika marknader.
Information om företaget: Opus Group AB (publ)