2008-08-11
Ny teknisk lösning revolutionerar byte av broar
Att byta tunga och stora broar är ett komplicerat och tidskrävande jobb, det vill säga med konventionella metoder. I dag genomfördes i Nyköping ett tungt brolyft med en teknisk lösning som revolutionerar kommande brobyten. Lyftet av den 320 ton tunga och 51 meter långa bron sköttes helt från landbacken.
– Ett riktigt pionjärabete. Vår tekniska lösning är snabbare, skonsam mot miljön och kortar ner stillestånd i trafiken. Det krävs stor lyftkapacitet för stora och tunga brobyten som denna järnvägsbro över Nyköpingsån, förklarar Havators projektansvarige, Lars-Olof Carlsson.
Havators stora nya kran, CC/PC 6800 Terex Demag (Nordens största lyftkran) med en lyftkapacitet på 1 250 ton är tillräckligt stor. Den lyfte bort den gamla järnvägsbron i lördags som i dag måndag ersattes med en ny. Lyften gjordes från land över vatten utan någon åverkan på miljön i ån.
Havators tekniska lösning ger dessutom ett lägre pris förutom redan nämnda miljöfördelarna
Konventionell teknik med påling, arbetsbrygga och lansering hade varit mycket mer tidskrävande och kanske skadat miljön i vattnet genom att röra upp sediment etc. Vid borttagande av arbetsbryggan skulle denna miljöpåverkan också upprepeas.
Det var alltså något av ett pionärarbete som genomförts i Nyköping. I slutet av juni skiftade Havator fyra järnvägsbroar i centrala Göteborg. Nytt i Nyköping var lyft från land och över vatten. Lyften i Nyköping fungerade bra och Havator fick med sig många nyttiga erfarenheter för framtida lyft.
– Vi är nöjda och blickar nu framåt. Det är klart att det alltid tillstöter problem under svåra lyft som denna, men vi löste dessa. Jag tror nu att vår tekniska lösning för tunga brobyten kommer att bli allt vanligare i framtiden, säger Lars-Olof Carlsson.
Havator svarade även för förflytningen av den gamla bron med sin specialtrailer (multi-wheel trailer. Denna specialtrailer kan utföra mycket tunga förflyttningar, även i trånga utrymmen där trailern kan manövreras behändigt.
Vägverket Produktion är entreprenör och beställare är Banverket. Mikael Bosma, platschef, säger så här:
– Vi har plockat ihop det bästa laget och nu med facit i hand, så är vi nöjda hela vägen. Den här modellen med lyft av broar får vi se mera av i framtiden.
Bron i Nyköping var en gammal järnkonstruktion från 1910 – en ganska typisk bro i det svenska järnvägsnätet, det vill säga, gammal och dags för byte. Beovet av underåll på järnvägs- och vägbroar är stort i Sverige. Ny teknisk lösning och tillräcklig lyftkapacitet kan underlätta kommande brobyten.
BILD: Där satt den! Den nya bron kom på plats i fas med tidsplan inför många intresserade kunder och ett stort medieuppbåd. Bron väger 320 ton, längd 55 meter, bredd åtta och höjden är nio meter. Nyköpingsån är ungefär 35 meter bred här. Foto: Tomi Parviainen
Information om företaget: Havator Oy