2008-02-21
Kaeser Kompressorer går om Atlas Copco i Skåne
Efter ett framgångsrikt 2007 har Kaeser Kompressorer ritat om kartan på den svenska tryckluftsmarknaden. I Skåne har tidigare marknadsledaren Atlas Copco tvingats se Kaeser växa om dem. Idag har Kaeser skaffat sig dubbelt så höga marknadsandelar.
– Det är naturligtvis fantastiskt att så många företag har insett skillnaden, säger Kaesers VD, Torsten Granberg.
Kaser Kompressors stora framgång beror dels på erbjudandet om branschens energisnålaste maskiner, dels på en intensiv satsning för att skapa ett rikstäckande nät med bra service. De senaste nyetableringarna ligger i Söderhamn och Skellefteå.
Den svenska marknaden för tryckluft är sig inte lik. På bara några tiotal år har det tyska företaget Kaeser Kompressorer etablerat sig och attraherar en allt större kundkrets. I Skåne har företaget till och med gått om tidigare marknadsledaren Atlas Copco och har nu 42% av marknaden, mot Atlas Copco’s 18% inom tillverkande industri, privata företag*.
Framgången är inte en slump. Kaeser Kompressorer har en världsomspännande verksamhet och har samlat på sig erfarenhet från många marknader ute i världen.
Tydlig skillnad mot konkurrenter
Med sitt patenterade skruvpaket, Sigma, har Kaeser Kompressorer drastiskt minskat energiförbrukningen.
Den insikten och erbjudandet om att drastiskt sänka kundernas kostnader, ligger bakom Kaeser Kompressorers devis ”Intelligentare tryckluft”.
– Det handlar inte bara om teknik längre, säger VD Torsten Granberg. Nu är det klimatfrågorna som står i fokus och även vi måste ta vårt ansvar. Det är därför vi har utmanat våra konkurrenter att satsa på energisnålare kompressorer.
En utmaning och ett engagemang som uppenbarligen har mött gensvar hos kunderna på den svenska tryckluftsmarknaden.
*TNS-Gallup/Nomina
Information om företaget: Kaeser Kompressorer AB